اثرات لیزر درمانی بر نوروپاتی محیطی دیابتی

نوروپاتی آسیب عصبی را توصیف می کند، و در حالی که چندین بیماری می تواند باعث آسیب عصبی شود، دیابت شایع ترین است. نوروپاتی محیطی شایع ترین عارضه دیابت نوع 2 است که 60 تا 70 درصد افراد دیابتی را تحت تاثیر قرار می دهد. با این حال، یک درمان نوظهور لیزر درمانی برای نوروپاتی است.

دیابت می تواند به اعصاب سیستم عصبی محیطی آسیب برساند، شبکه ای از اعصاب که سیگنال ها را از مغز و نخاع به بقیه بدن و پشت می فرستد.

اعصاب محیطی اطلاعات حسی را از دست ها و پاهای شما به مغز می فرستند، مانند پیام هایی مبنی بر سرد بودن انگشتان دست و پا.

اعصاب محیطی همچنین پیام های درد را از بدن شما به مغز می فرستند و دستورالعمل هایی را از مغز به عضلات، اندام های گوارشی، سیستم ایمنی بدن و غیره می فرستند.

تحقیقات نشان می دهد که لیزر درمانی ممکن است یک گزینه تسکین درد بدون دارو برای نوروپاتی باشد.

چگونه دیابت باعث نوروپاتی محیطی می شود

دیابت وضعیتی است که در آن بدن در استفاده از قند یا گلوکز برای انرژی مشکل دارد. دستگاه گوارش شما کربوهیدرات ها و قندهایی را که می خورید به گلوکز تبدیل می کند که سلول های شما از آن به عنوان سوخت استفاده می کنند. جریان خون شما گلوکز را به قسمت های مختلف بدن منتقل می کند. با کمک هورمون انسولین، سلول های شما گلوکز را جذب می کنند و به طور طبیعی عمل می کنند. به طور خاص، انسولین سلول‌های شما را «باز می‌کند» تا گلوکز به داخل آن اجازه دهد.

بلافاصله پس از خوردن غذا، سطح گلوکز در خون شما افزایش می یابد. سطح گلوکز کاهش می یابد زیرا انسولین سلول ها را باز می کند تا اجازه جذب قند خون را بدهد. در افراد بدون دیابت، سلول ها در جذب گلوکز مشکلی ندارند. با این حال، در افراد مبتلا به دیابت، سلول ها در برابر اثرات انسولین مقاوم می شوند. مقاومت به انسولین باعث می شود که گلوکز به جای حرکت در سلول ها در جریان خون باقی بماند.

در حالی که گلوکز در صورت استفاده صحیح انرژی می دهد، وجود قند اضافی می تواند به بافت های ظریف مانند اعصاب آسیب برساند. با گذشت زمان، گلوکز اضافی می تواند به اعصاب آسیب برساند و در توانایی سیستم عصبی برای ارسال سیگنال به نخاع و مغز اختلال ایجاد کند. سطوح بالای گلوکز که به عنوان هایپرگلیسمی نیز شناخته می شود، می تواند به رگ های خونی که اکسیژن و مواد مغذی را به اعصاب حمل می کنند آسیب برساند.

علائم و نشانه‌های نوروپاتی محیطی دیابتی

معمولاً ابتدا پاها و ساق‌های فرد و سپس بازوها و دست‌های او را تحت تأثیر قرار می‌دهند. این علائم و نشانه ها اغلب در شب بدتر می شوند. علائم نوروپاتی محیطی دیابتی عبارتند از:

  * بی حسی یا کاهش توانایی احساس تغییرات دما یا درد

  * احساس سوزش یا گزگز

  * درد یا گرفتگی شدید

  * افزایش حساسیت به لمس  حتی وزن ملحفه می تواند باعث درد شود

  * مشکلات جدی پا، مانند عفونت، زخم و درد استخوان و مفاصل

آسیب عصبی و کاهش احساس در پاها باعث می شود که به پاهای شما آسیب بزنند و عفونت ایجاد کنند. از آنجایی که نمی توانید احساس ناراحتی کنید، عفونت ها، زخم ها و حتی قانقاریا به راحتی ایجاد می شوند. گردش خون ضعیف مرتبط با دیابت همچنین باعث می شود که پاهای شما بهبودی را سخت تر کند. در موارد شدید، نوروپاتی محیطی دیابتی درمان نشده حتی می تواند منجر به قطع اندام شود. بیش از نیمی از قطع عضوهای انجام شده در سال با دیابت مرتبط است.

لیزر درمانی برای درمان نوروپاتی

لیزردرمانی که به عنوان تعدیل نوری (PBMT) نیز شناخته می شود، از طول موجهای مادون قرمز خاص نور برای ایجاد فواید سلامتی استفاده می کند. در حالی که این طول موج ها با چشم غیرمسلح نامرئی هستند، نور مادون قرمز می تواند تغییرات مفیدی را در داخل بدن ایجاد کند.

نور به پوست نفوذ می کند تا به بافت عصبی در اعماق داخل آن برسد. هنگامی که نور توسط بافت های شما جذب می شود، تولید فاکتورهای رشد عصبی را تحریک می کند که ترکیبات خاصی هستند که به بازسازی و التیام اعصاب آسیب دیده کمک می کنند. PBMT همچنین انتقال پیام ها را در اعصاب محیطی بهبود می بخشد و تکانه هایی را که از طریق اعصاب آسیب دیده حرکت می کنند، تقویت می کند.

استفاده از لیزر درمانی می تواند به کاهش بسیاری از علائم نوروپاتی محیطی دیابتی کمک کند :

  * تسکین درد

  * تسریع ترمیم و بازسازی اعصاب

  * بهبود عملکرد اعصاب

  * تسریع در بهبودی

علم استفاده از لیزر درمانی برای درمان نوروپاتی محیطی دیابتی حمایت می کند. در واقع، در یک مطالعه شرکت‌کنندگان مبتلا به این بیماری که تحت PBMT قرار گرفتند، 75 درصد بهبودی در درد نوروپاتی دیابتی خود داشتند.

لیزر درمانی همچنین بسیار قابل تنظیم است، که PBMT را برای افراد مبتلا به دیابت عالی می کند، زیرا همه افراد مبتلا به نوروپاتی محیطی دیابتی این وضعیت را در مسیر خود تجربه می کنند. ویژگی های پیشرفته سیستم لیزردرمانی، آن را به بهترین مداخله برای درمان غیردارویی درد، بی حسی و سایر علائم نوروپاتی محیطی دیابتی تبدیل کرده است.

برای اطلاعات بیشتر در مورد اینکه چگونه لیزر درمانی می تواند به درمان نوروپاتی محیطی دیابتی کمک کند، با پزشک دردشناس خود در سامانه TeleVisit مشورت کنید.

همین الان این لینک را جهت تله ویزیت (ویزیت آنلاین) پروفسور دکتر سیروس مومن زاده کلیک کنید.

مقالات مرتبط
جدیدترین مـقالات آموزشی
ساعات پذیرش بیمار
شنبه تا چهار شنبه: 14 تا 17 عصر
تلفن: 88460605-021  ,  88449335-021
تلفن‌همراه:09198172104-09338866615-09914686402
بالا