درد چیست؟

درد اصطلاح کلی است که احساسات ناخوشایند در بدن را توصیف می‌کند. درد از فعال شدن سیستم عصبی منشأ می‌گیرد. درد می‌تواند در محدوده آزار دهنده تا ناتوان کننده قرار گیرد، و می‌تواند احساسی مانند یک درد ناگهانی و شدید تا یک درد خفیف و مزمن ایجاد نماید.درد را همچنین می توان به اشکال درد ضربان دار، سوزش، درد ناشی از جراحت و درد شبیه نیشگون گرفتن توصیف کرد. درد می‌تواند مداوم باشد، می‌تواند به طور مکرر بگیرد و رها کند و یا فقط تحت برخی شرایط ظاهر شود.

درد سیگنالی در سیستم عصبی شماست مبنی بر اینکه ممکن است چیزی اشتباه باشد. این یک احساس ناخوشایند است، مانند سوزش، گزگز، سوزش، سوختگی یا درد. درد ممکن است تیز یا مبهم باشد. ممکن است بیاید و برود، یا ممکن است ثابت باشد. ممکن است در یک ناحیه از بدن مانند کمر، شکم، قفسه سینه، لگن احساس درد کنید یا ممکن است در تمام نقاط بدن احساس درد کنید.درد می تواند در تشخیص مشکل کمک کننده باشد. اگر هرگز دردی را احساس نکردید، ممکن است بدون اینکه بدانید به خودتان آسیب جدی وارد کنید، یا ممکن است متوجه نشوید که مشکل پزشکی دارید که نیاز به درمان دارد.

مطلب پیشنهادی جهت مطالعه: کلینیک فوق تخصصی درمان درد

انواع درد

درد حاد

درد حاد معمولاً با بیماری و زخم همراه استدرد حادمی‌تواند کوتاه‌مدت باشد؛ مثل گزیدگی با نیش حشره، یا هفته‌ها به طول بینجامد مثل سوختگی. هنگامی که شخصی به درد حاد مبتلا می‌شود، دقیقاً می‌داند که چه محلی آسیب دیده‌است. گاهی درد حاد به درد شدید گفته می‌شود که می‌تواند پروسه طولانی یک بیماری را نیز شامل شود.

درد مزمن

درد مزمن معمولاً بیان‌کننده دردی است که بیش از شش ماه از زمان آن گذشته و پایان آن قابل پیش‌بینی نیست. معمولاً به‌طور خیلی آهسته التیام می‌یابد مانند سوختگی‌ها، و حتب ممکن است به مرگ نیز منجر شود. از دیگر خصوصیات درد مزمن این است که در بعضی موارد علت آن کاملاً مشخص نیست، اغلب درد مزمن فرد را از کار انداخته و و زندگی او را با مشکل مواجه می‌کند. بیماران با درد مزمن تجارب طولانی‌تری نسبت به درد دارند و ممکن است درد آن‌ها مدام عود کند.

درد سطحی و عمیق

‌‌‌‌‌‌چنانچه درد در نواحی سطحی پوست باشد، درد سطحی نامیده می‌شود، مانند درد سوزن و درد نیش‌گون. درد سطحی پس از تماس عامل درد (مثل تماس نوک سوزن با دست) به‌وضوح احساس می‌شود و با متوقف کردن تحریک، بلافاصله از بین می‌رود. این درد، به «درد اولیه» معروف است. درصورتی‌که تحریک، بیش‌تر و شدیدتر باشد، معمولاً پس از نیم تا یک ثانیه، فرد دردی مبهم و سوزشی احساس می‌کند. این درد با متوقف کردن تحریک به‌آهستگی محو می‌شود و به «درد ثانویه» معروف‌است.

چنانچه درد از نواحی ماهیچه‌ها، استخوان‌ها، بافت پیوندی و مفاصل باشد، «درد عمیق» نامیده می‌شود. تشنج ماهیچه‌ای و سردرد از این نوع درد هستند. ممکن است درد عمیق سوزش همراه باشد.

همین الان این لینک را جهت تله ویزیت (ویزیت آنلاین) پروفسور دکتر سیروس مومن زاده کلیک کنید.

منبع: medlineplus

مقالات مرتبط
جدیدترین مـقالات آموزشی
ساعات پذیرش بیمار
شنبه تا چهار شنبه: 14 تا 17 عصر
تلفن: 88460605-021  ,  88449335-021
تلفن‌همراه:09198172104-09338866615-09914686402
بالا