سردردها و میگرن: راه هایی ساده برای تسکین سردردها

محرک ها را مشخص کنید

با شناخت محرک های سردرد، ممکن است بتوانید از ایجاد سردرد، قبل از بروز آن پیشگیری کنید. یک دفترچه یادداشت داشته باشید و در آن همه غذاهایی که می خورید، تغییرات آب و هوایی و فعالیت های فیزیکی خود را یادداشت کنید.

هنگامی که دچار سردرد شدید، زمان شروع و پایان آن را یادداشت کنید. این می تواند به شما کمک کند که الگوها را در خودتان بیابید؛ در نتیجه از محرک ها اجتناب کنید.

استرس خود را مدیریت کنید

بسیاری از افراد می توانند با مدیریت استرس، سردردهای میگرنی یا تنشی خود را کنترل کنند. اگرچه شما نمی توانید اتفاقات تنش زا را کنترل کنید، اما می توانید پاسخ هایی را که به این شرایط استرس زا می دهید، کنترل کنید. ممکن است نیاز داشته باشید تمریناتی مانند مدیتیشن و ماساژ را برای بهبود شرایط تان امتحان کنید.

ورزش کنید

ورزش های متعادل یکی از راه های قوی برای کاهش و تسکین استرس است. پیاده روی یکی از بهترین انتخاب ها برای شماست؛ زیرا نیروی زیادی به شما برای مقابله با سردردهای تنشی می دهد. هنگامی که پیاده روی می کنید، حرکت دست های تان به اطراف باعث آرامش ماهیچه های گردن و شانه های تان می شود. برطرف شدن گرفتگی های عضلانی در گردن و شانه می تواند به کاهش سردرد کمک شایانی کند.

هیچ وعده غذایی را حذف نکنید

وعده های غذایی منظم در طول روز داشته باشید. این کار باعث می شود سطح قندخون تان همیشه در حد متعادل باشد و احتمال ایجاد سردرد ناشی از گرسنگی کاهش یابد. سعی کنید در وعده ها و میان وعده های خود از پروتئین و کربوهیدرات پیچیده مانند کره بادام زمینی با نان سبوس دار، سینه مرغ به همراه برنج قهوه ای به صورت ترکیبی استفاده کنید. به اندازه کافی مایعات بنوشید؛ کم شدن آب بدن یکی دیگر از موارد تحریک کننده سردرد است.

فیزیوتراپی

ترکیبی از ورزش و آموزش است و می تواند به کاهش درد و بهبود دامنه حرکت کمک کند. اگر دچار سردردهای تنشی هستید فیزیوتراپی ممکن است باعث شل شدن عضلات گردن شده و عادت های جدیدی را به شما بیاموزد که منجر به بهبود وضعیت بدنی تان شود.

استفاده از داروها

یکی دیگر از راه های درمان سردردهای سخت و شدید، استفاده از داروهای ضددرد است که به صورت بدون نسخه در دسترس هستند. مسکن هایی مانند استامینوفن، ایبوپروفن و ناپروکسن می توانند کمک کننده باشند، اما سعی کنید از مصرف مداوم این داروها اجتناب کنید؛ زیرا مصرف بیش از حد آنها می تواند خود باعث سردرد شده یا شما را دچار سردردهای برگشتی کند. بنابراین برای سردردهای مکرر و شدید به پزشک مراجعه کنید؛ او با تجویز داروهایی به شما کمک می کند که از آنها پیشگیری کنید.

چه زمانی به پزشک مراجعه کنیم؟

اگر دچار نوع جدیدی از سردرد شدید که غیرمنتظره بوده یا بیش از چند روز طول کشیده، به پزشک مراجعه کرده و از او مشاوره بگیرید. اگر الگوی سردردهای تان تغییر کرد، بهتر است در این مورد نیز پزشک تان را آگاه کنید. به عنوان مثال اگر سردردهای تان شدیدتر شده یا مکرر دچار سردرد می شوید، ممکن است محرک جدیدی وجود داشته باشد؛ پس پزشک تان را از این الگوهای جدید آگاه کنید.

اگر دچار سردردی شدید که با تغییرات بینایی، مشکلات صحبت کردن و حرکتی، گیجی، تشنج، تب یا سفتی گردن همراه بود، حتما و در اسرع وقت از مراقبت های پزشکی اورژانسی کمک بگیرید.

 

مقالات مرتبط
جدیدترین مـقالات آموزشی
ساعات پذیرش بیمار
شنبه تا چهار شنبه: 14 تا 17 عصر
تلفن: 88460605-021  ,  88449335-021
تلفن‌همراه:09198172104-09338866615-09914686402
بالا