مسدود کردن عصب توسط RF

شاید شما هم از تحمل درد مزمن خسته شده اید. درد کمر، درد پا و یا درد گردن از جمله این دردها هستند. خواسته همه شما مسکنی برای این دردهاست.

در درمان دردهای مزمن معمولاً از روش مسدود کردن عصب توسط RF استفاده می ‌شود. هدف این روش درمانی که توسط یک دستگاه تخصصی انجام میشود، قطع کردن برخی اتصالات عصبی در طی ۶ تا ۹ ماه است.

 

فرآیند روش تخریب عصب با  RF

در این روش از انرژی رادیویی برای تولید گرما و انتقال آن از طریق سوزن‌هایی به یک عصب مفصل استفاده می‌شود. هدف از این کار، از بین بردن عصب‌های مسبب درد است. درمان معمولا در کمتر از یک ساعت انجام می‌شود. سپس عصب به مدت ۶ تا ۹ ماه مسدود می‌شود.

پزشکان این روش را برای بیمارانی که از کمر درد ناشی از بیماری مفصلی، درد شکمی، ریزوتومی (مشکل عصبی در نخاع)، گانگلیونوتومی (بلوک قسمتی از گانگلیون‌ها = توده‌ای از یاخته‌های عصبی)، کچوژودینیا (درد استخوان دنبالچه) و رکتالژیا (ناراحتی ناحیه ی مقعد و رکتوم) رنج می برند، توصیه می کنند.

درک عملکرد و نحوه انجام این درمان ممکن است که برای بعضی افراد راحت نباشد، اما تحقیقات نشان می دهند که این روش به طور معمول عوارض جانبی جدی ای را در بر ندارد. گاهی تنها چند عارضه جانبی مانند درد عضلانی و یا حساسیت بیش از حد و سوزش می‌تواند رخ دهد که معمولا پس از یک هفته رفع خواهند شد.

 

درمان مفاصل بین مهره های کمری

روش درمان با RF برای دردهای مفصلی کمر بسیار شبیه به بلوکه کردن انتهای عصبی با RF است. همانند فرایند بلوک عصبی، در فرآیند درمان مفاصل مهره‌های کمر، از سوزن‌های ویژه برای انتقال گرمای ایجاد شده توسط امواج رادیویی جهت تخریب عصب استفاده می‌شود. با ایجاد ضایعه بر روی شاخه وسطی عصب اصلی راموس پشتی، می‌توان به مدت طولانی‌ از این دردها خلاصی یافت.

 

تفاوت بین دو روش میزان موثر بودن و ماندگاری آنهاست. تأثیر بلوک عصب در سایر نقاط تنها چند ماه طول می‌کشد. در حالی که میزان موفقیت در درمان مهره‌های کمری، نشان‌دهنده ی موفقیت آن بر روی ۵۰٪ از بیماران مبتلا به کمردرد تا دو سال پس از درمان است که با توجه به عدم وجود روش‌های درمانی مؤثر جز داروهای مسکن و فیزیوتراپی، نتیجه قابل قبولی می‌باشد. با این حال، پس از دو سال، عصب ویران شده ممکن است دوباره احیا شود. اگر می خواهید درمان را تکرار کنید، می‌توانید این کار را با راهنمایی پزشک خود انجام دهید.

 

قبل و بعد از درمان کمردرد به روش RF چه باید کرد؟

قبل از درمان، بیمار باید با پزشک مربوطه درباره دقت در محدودیت‌های رژیم غذایی، استفاده از داروهای رقیق کننده خون مانند آسپرین و وضعیت پزشکی خود صحبت کند.

پس از این روش، بیمار نباید رانندگی و یا شنا کند و نباید در وان حمام یا جکوزی بخوابد.

 

درمان های غیرجراحی

*فیزیوتراپی.

 

*تزریق اوزون.

 

*بلاک عصب با لیزر.

 

* رادیو فرکوئنسی (RF)

 

در مطب دکتر مؤمن‌زاده تمامی این خدمات با راهنمایی اولتراسوند انجام می‌گیرد.

 

 

مقالات مرتبط
جدیدترین مـقالات آموزشی
ساعات پذیرش بیمار
شنبه تا چهار شنبه: 14 تا 17 عصر
تلفن: 88460605-021  ,  88449335-021
تلفن‌همراه:09198172104-09338866615-09914686402
بالا