در چه شرایطی عمل ستون فقرات با لیزر و بدون جراحی باز بهترین درمان است؟

آیا ایده بیرون رفتن از مرکز جراحی بدون درد و تنها با یک بانداژ کوچک روی کمرتان جذاب به نظر می رسد؟ این تصویر از یک درمان سریع و آسان است که ایده جراحی لیزری ستون فقرات را برای افراد مبتلا به کمردرد مزمن بسیار وسوسه برانگیز می کند .

اما اگر به دنبال جراحی کمر هستید، باید بدانید که جراحی کم تهاجمی با استفاده از لیزر لزوما برای تمامی کمردرد های مزمن مناسب نیست و مهم است که تفاوت بین جراحی سنتی، کم تهاجمی و لیزری ستون فقرات را درک کنید. همچنین حتما باید شرایط شما توسط یک متخصص و از طریق mri بررسی شود تا بهترین گزینه را پیش روی شما قرار دهد.

در این مطلب مشخص می کنیم که کدام شرایط را می توان با فناوری لیزر درمان کرد.

 

عمل کمر با لیزر

1.سیاتیک

سیاتیک وضعیتی است که در اثر فشار یا تحریک عصب سیاتیک در قسمت پایین کمر ایجاد می شود. گاهی اوقات عصب توسط فتق دیسک فشرده می شود یا در اثر رشد روی ستون فقرات، خار استخوانی یا آسیب ناشی از دیابت تحریک می شود.

بسته به علت سیاتیک و شدت علائم، متخص ممکن است جراحی لیزری را برای برداشتن فتق دیسکی که به عصب فشار وارد می‌کند برای کاهش فشار روی عصب توصیه کند. 

2.تنگی کانال نخاعی

تنگی کانال نخاعی باریک شدن کانال نخاعی است. هنگامی که کانال باریک می شود، به دلیل فشار روی اعصاب مجاور، درد ایجاد می شود. پروفسور مومن زاده می تواند کانال را از طریق جراحی لیزر بزرگ کند و فشار روی اعاب را کاهش دهد. 

3.خارهای استخوانی

خارهای استخوانی رشد بافت استخوانی هستند که در انتهای مهره های ستون فقرات ایجاد می شوند. اینها معمولاً در بیمارانی که از آرتیت رنج می برند، انجام حرکات تکراری روزانه یا چاق هستند، دیده می شود. ناراحتی و درد خار استخوان اغلب به درمان های محافظه کارانه پاسخ می دهد. با این حال، اگر هیچ پیشرفتی مشاهده نکردید، پروفسور سیروس مومن زاده میتواند از طریق جراحی لیزر این مشکل را برطرف سازد.

4.دیسک های لغزنده

دیسک های لغزنده یا فتق دیسک زمانی ایجاد می شوند که هسته ژل مانند دیسک ستون فقرات از لبه دیسک عبور می کند و به کانال نخاع می ریزد و به اعصاب مجاور آسیب می رساند

فتق شدید دیسک می تواند علائم ناتوان کننده ای مانند دردی که مانع راه رفتن شما می شود، از دست دادن کنترل بر روده ها و ضعف و بی حسی عضلانی ایجاد کند. در مواردی که بیمار هنوز دچار این عوارض یعنی از دستندادن کنترل روده یا احساس بی حسی نشده است پمتخصص می تواند از طریق لیزر او را درمان کند. در غیر اینورت باید بیمار جراحی باز انجام دهد. 

5. تومور روی ستون فقرات

تومورهایی که روی ستون فقرات ظاهر می‌شوند می‌توانند باعث درد، ناراحتی و در موارد شدیدتر باعث فلجی شوند، زیرا به اعصاب و بافت‌های اطراف فشار وارد می‌کنند.

خوشبختانه، کمتر از 1٪ از افراد به رشد سرطانی مبتلا می شوند. اکثر تومورها خوش خیم هستند و با استفاده از فناوری پیشرفته لیزر به راحتی حذف می شوند

 

6.شکستگی های فشاری

متخصص با کمک لیزر می تواند شکستگی های فشاری ناشی از پوکی استخوان را ترمیم کند، همچنین می تواند برای تقویت استخوان‌های شکسته در ستون فقرات، سیمانی قرار ‌دهد که ستون فقرات را سفت و محکم می‌کند و در عین حال به آن اجازه می‌دهد انعطاف‌پذیر بماند.

 

 

مقایسه جراحی لیزر با سایر روش ها چگونه است؟

لیزر می تواند برخی از بیماران را درمان کند. به عنوان مثال، متخصصان به ندرت استفاده از لیزر را برای افراد مبتلا به بیماری دژنراتیو ستون فقرات توصیه می کنند. در اینجا نحوه انطباق آن با روش های دیگر آورده شده است.

جراحی سنتی در روش سنتی "باز"، برش جراح از طریق پوست به عضله می رود. سپس، جراح عضلات را از ستون فقرات جدا می کند تا مسیر روشنی برای کار روی ستون فقرات داشته باشد. در حالی که این مزیت برای دسترسی به مناطق مشکل دار دارد، اما خطر آسیب به بافت نرم اطراف را نیز به همراه دارد که می تواند منجر به اقامت طولانی تر در بیمارستان شود.

جراحی کم تهاجمیجراح برش کوچک‌تری نسبت به روش‌های سنتی ایجاد می‌کند. پزشک از ابزاری برای تونل زدن به محل درد استفاده می کند. از آنجایی که ماهیچه‌ها از ستون فقرات بالا نمی‌آیند، پس از جراحی درد کمتری وجود دارد و زمان بهبودی اغلب کوتاه‌تر است و به افراد این امکان را می‌دهد تا راحت‌تر به فعالیت‌های روزمره خود بازگردند.

جراحی لیزر. فناوری لیزر در رفع مشکلات کمر با مزایای زیادی همراه است. جراحانی که از لیزر استفاده می کنند می توانند برش های کوچکتری ایجاد کنند و خطر از دست دادن خون، جای زخم و عفونت را کاهش دهند . با این حال، لیزر در همه موارد مناسب نیست. مثلا با استفااده از لیزر می توانند تومورهای نخاع یا استخوان و بافت نرم اطراف عصب را خارج کنند. همچنین ممکن است برای کوچک کردن مواد دیسک اطراف عصب بهترین باشند.

همین الان این لینک را جهت تله ویزیت (ویزیت آنلاین) پروفسور دکتر سیروس مومن زاده کلیک کنید.

 

 

مقالات مرتبط
جدیدترین مـقالات آموزشی
ساعات پذیرش بیمار
شنبه تا چهار شنبه: 14 تا 17 عصر
تلفن: 88460605-021  ,  88449335-021
تلفن‌همراه:09198172104-09338866615-09914686402
بالا