دلایل و درمان درد آرتریت سلول غول پیکر (GCA)

آرتریت سلول غول پیکر چیست؟

از ویژگی اصلی آرتریت سلول غول پیکر التهاب دیواره رگ ها است. بیشتر اوقات، شریان‌های سر، به‌ویژه شریان‌های شقیقه‌ را تحت تأثیر قرار می‌دهد. به همین دلیل، گاهی اوقات آرتریت سلول غول پیکر را آرتریت تمپورال می نامند.

این بیماری فقط در بزرگسالان، معمولا بالای 50 سال، در زنان بیشتر از مردان و در سفیدپوستان بیشتر از غیرسفیدپوستان رخ می دهد

آرتریت سلول غول پیکر اغلب باعث سردرد، حساسیت پوست سر، درد فک و مشکلات بینایی می شود. عدم درمان، می تواند منجر به نابینایی شود.

درمان سریع با داروهای کورتیکواستروئید معمولاً علائم آرتریت سلول غول پیکر را تسکین می دهد و ممکن است از از دست دادن بینایی جلوگیری کند. احتمالاً طی چند روز پس از شروع درمان، احساس بهتری خواهید داشت. اما حتی با درمان، عود بیماری شایع است.

برای معاینه و درمان عوارض جانبی مصرف کورتیکواستروئیدها باید به طور منظم به پزشک مراجعه کنید.

حقایق سریع

  • آرتریت سلول غول پیکر (GCA) یک بیماری عروق خونی است که ممکن است همراه با پلی میالژی روماتیکا (درد و سفتی در گردن، شانه و لگن) رخ دهد.
  • GCA فقط در افراد مسن، افراد بالای 50 سال رخ می دهد و می تواند باعث تورم و ضخیم شدن شریان های واقع در هر طرف سر به نام شریان تمپورال شود.
  • سردرد جدید و مداوم یکی از علائم رایج GCA است. علائم GCA به سرعت با کورتیکواستروئیدها بهبود می یابد.
  • اگر GCA بر جریان خون چشم تأثیر بگذارد، از دست دادن بینایی ممکن است رخ دهد. تشخیص و درمان سریع GCA می تواند از از دست دادن بینایی جلوگیری کند.

در یک فرد مسن، یک سردرد جدید و مداوم - به خصوص اگر همراه با علائم مشابه آنفولانزا، خستگی غیر قابل توضیح (خستگی) یا تب باشد - می تواند ناشی از بیماری به نام آرتریت سلول غول پیکر باشد که به عنوان GCA نیز شناخته می شود. این بیماری، بیماری رگ های خونی است که می تواند همراه با بیماری درد مفاصل به نام پلی میالژیا روماتیکا (همچنین  PMR) رخ دهد.

علائم آرتریت سلول غول پیکر

شایع‌ترین علائم آرتریت سلول غول‌پیکر، درد سر و حساسیت - اغلب شدید - است که معمولاً هر دو شقیقه را درگیر می‌کند. سر درد می تواند به تدریج بدتر شود، بیاید و برود یا به طور موقت فروکش کند.

به طور کلی، علائم و نشانه های آرتریت سلول غول پیکر عبارتند از:

  • سر درد شدید و مداوم، معمولاً در ناحیه شقیقه
  • حساسیت پوست سر
  • درد فک هنگام جویدن یا باز کردن دهان
  • تب
  • خستگی
  • کاهش وزن ناخواسته
  • احساس دچار شدن به آنفولانزا
  • از دست دادن بینایی یا دوبینی، به ویژه در افرادی که درد فک نیز دارند
  • از دست دادن ناگهانی و دائمی بینایی در یک چشم

درد و سفتی در گردن، شانه ها یا باسن علائم شایع یک اختلال مرتبط، پلی میالژیا روماتیکا(PMR) است. حدود 50 درصد افراد مبتلا به آرتریت سلول غول پیکر نیز به پلی میالژی روماتیکا مبتلا هستند.

بسیار مهم است که بیمارانی که PMR فعال یا غیرفعال دارند هر گونه علائم سردرد جدید، تغییر در بینایی یا درد فک را فوراً به پزشک خود گزارش دهند.

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کرد

اگر دچار سردرد جدید و مداوم یا هر یک از علائم و نشانه های ذکر شده در بالا شدید، بدون تاخیر به پزشک مراجعه کنید. اگر آرتریت سلول غول پیکر تشخیص داده شود، شروع درمان در اسرع وقت معمولا می تواند به جلوگیری از کاهش بینایی کمک کند.

آرتریت سلول غول پیکر چگونه تشخیص داده می شود؟

هیچ آزمایش خون ساده یا راه غیرتهاجمی برای تایید تشخیص GCA وجود ندارد. تشخیص آرتریت سلول غول پیکر ممکن است دشوار باشد زیرا علائم اولیه آن شبیه علائم سایر بیماری های رایج است. به همین دلیل، پزشک شما سعی می کند سایر علل احتمالی مشکل شما را رد کند.

علاوه بر سوال در مورد علائم و سابقه پزشکی شما، پزشک شما احتمالا یک معاینه فیزیکی کامل انجام می دهد و توجه خاصی به شریان های تمپورال شما دارد. اغلب، یک یا هر دوی این شریان‌ها حساس هستند، نبض کاهش یافته و احساس و ظاهری سخت و بند ناف دارند.

پزشک شما همچنین ممکن است آزمایش های خاصی را توصیه کند.

آزمایش خون

 میزان رسوب گلبول های قرمز (یا نرخ sed) یک آزمایش خون است که التهاب را با بررسی میزان رسوب (یا ریزش) گلبول های قرمز خون در یک ساعت اندازه گیری می کند. این میزان در اکثر افراد مبتلا به GCA بالا است. از آنجایی که سایر بیماری‌ها می‌توانند باعث افزایش میزان رسوب شوند، پزشکان نمی‌توانند تنها به این یافته به عنوان اثبات GCA اعتماد کنند.

تصویربرداری

در برخی موارد می توان سونوگرافی از شریان های تمپورال در کنار سر انجام داد. اگر مثبت باشد، این می تواند نشان دهنده GCA فعال باشد. با این حال، یک آزمایش منفی، GCA و بیوپسی را رد نمی کند.

بیوپسی

انجام بیوپسی - یا برداشتن جراحی - از یک قطعه کوچک از شریان تمپورال و بررسی آن در زیر میکروسکوپ برای علائم التهاب معمول است. این بیوپسی یک روش سرپایی است که تحت بی حسی موضعی (بی حس کردن آن ناحیه در حالی که بیدار هستید) انجام می شود. اسکار کوچکی بر جای می گذارد که معمولاً در خط موی جلوی گوش دیده نمی شود. در GCA، بیوپسی التهاب شریان را نشان می دهد. اگر در مورد تشخیص بر اساس اولین بیوپسی تردید وجود داشته باشد، پزشک ممکن است نمونه برداری از شریان تمپورال در سمت دیگر سر شما انجام دهد.

درمان آرتریت سلول غول پیکر

درمان اصلی آرتریت سلول غول پیکر شامل دوزهای بالای داروی کورتیکواستروئیدی مانند پردنیزون است. از آنجایی که درمان فوری برای جلوگیری از کاهش بینایی ضروری است، احتمالاً پزشک شما حتی قبل از تأیید تشخیص با بیوپسی، دارو را شروع می کند.

احتمالاً ظرف چند روز پس از شروع درمان، احساس بهتری خواهید داشت. اگر قبل از شروع درمان با کورتیکواستروئیدها از دست دادن بینایی داشته باشید، بعید است که بینایی شما بهبود یابد. با این حال، چشم سالم ممکن است بتواند برخی از تغییرات بینایی را جبران کند.

ممکن است لازم باشد دارو را برای یک تا دو سال یا بیشتر ادامه دهید. پس از ماه اول، پزشک ممکن است به تدریج شروع به کاهش دوز کند تا زمانی که به کمترین دوز کورتیکواستروئیدی مورد نیاز برای کنترل التهاب برسد.

برخی از علائم، به ویژه سردرد، ممکن است در طول این دوره کاهش یابد. این نقطه ای است که در آن بسیاری از افراد علائم پلی میالژی روماتیکا را نیز بروز می دهند. چنین شعله‌هایی معمولاً با افزایش جزئی در دوز کورتیکواستروئید قابل درمان هستند. پزشک همچنین ممکن است داروی سرکوب کننده سیستم ایمنی به نام متوترکسات (Trexall) را پیشنهاد کند.

کورتیکواستروئیدها می توانند منجر به عوارض جانبی جدی مانند پوکی استخوان، فشار خون بالا و ضعف عضلانی شوند. برای مقابله با عوارض جانبی احتمالی، پزشک احتمالاً تراکم استخوان را کنترل می کند و ممکن است مکمل های کلسیم و ویتامین D یا سایر داروها را برای کمک به جلوگیری از تحلیل استخوان تجویز کند.

سازمان غذا و دارو اخیرا توسیلیزوماب (Actemra) را برای درمان آرتریت سلول غول پیکر تایید کرده است. به صورت تزریق زیر پوست داده می شود. عوارض جانبی شامل مستعد شدن بیشتر به عفونت است. تحقیقات بیشتری مورد نیاز است.


 

 

برچسب ها سردرد
مقالات مرتبط
جدیدترین مـقالات آموزشی
ساعات پذیرش بیمار
شنبه تا چهار شنبه: 14 تا 17 عصر
تلفن: 88460605-021  ,  88449335-021
تلفن‌همراه:09198172104-09338866615-09914686402
بالا