دلایل درد استخوان ترقوه

استخوان ترقوه، استخوانی است که استخوان سینه  را به شانه متصل می کند. استخوان ترقوه یک استخوان نسبتاً محکم و کمی S شکل است.

غضروف استخوان ترقوه را به قسمتی از استخوان شانه (کتف) متصل می کند. این اتصال مفصل، آکرومیوکلاویکولار نامیده می شود. انتهای دیگر استخوان ترقوه به مفصل جناغ سینه متصل می شود.

علل شایع درد استخوان ترقوه معمولاً به جراحات مربوط می شود. با این حال، درد استخوان ترقوه ممکن است به دلیل برخی از موقعیت های خواب و همچنین برخی از شرایط سلامتی ایجاد شود.

درد استخوان ترقوه ممکن است به صورت احساس حساسیت، درد یا ضربان توصیف شود و ممکن است به طور ناگهانی یا تدریجی بروز کند.

علل شایع درد استخوان ترقوه چیست؟

 

علل شایع درد استخوان ترقوه شامل آسیب ناشی از ضربه و آرتریت است. برخی از وضعیت های خوابیدن نیز می تواند باعث درد استخوان ترقوه شود.

علل تروماتیک معمولاً بلافاصله با درد شدید و ناگهانی در زمان آسیب احساس می شود.

علل غیر ضربه ای ممکن است به تدریج ایجاد شوند و ممکن است دردناک نباشند مگر اینکه بخواهید بازو یا شانه خود را حرکت دهید.

شکستگی استخوان ترقوه

اگر زمین بخورید و روی شانه یا بازوی خود فرود بیایید، ممکن است شکستگی استخوان ترقوه رخ دهد، تصادف رانندگی نیز می تواند منجر به شکستگی استخوان ترقوه شود.

شکستگی استخوان ترقوه می تواند منجر به درد و تورم شدید شود و حرکت بازو را دشوار کند.

جداسازی مفصل آکرومیوکلاویکولار (AC)یا مفصل منتهی به شانه یاکتف

مفصل AC کمی با غضروف یا بافت انعطاف پذیر است که استخوان ترقوه را به کتف متصل می کند. کتف استخوان مثلثی شکل در پشت شانه است.

آسیب ناشی از ضربه مستقیم به شانه یا بازو می تواند استخوان ترقوه را از کتف در مفصل AC جدا کند که می تواند منجر به درد، حساسیت و مشکل در حرکت شانه شود.

آرتروز

در مفصلSC، بین استخوان سینه و استخوان ترقوه قرار دارد. آرتریت، به ویژه آرتروز، می تواند منجر به ساییدگی غضروفی شود که مفصل بین استخوان سینه و استخوان ترقوه را می پوشاند که می تواند باعث درد، سفتی و التهاب شود.

آرتروز مفصل AC همچنین می تواند باعث درد در استخوان ترقوه، گردن و شانه شود.

وضعیت خواب

اگر همیشه به پهلو بخوابید، مخصوصاً به یک پهلو، می‌تواند فشار زیادی به استخوان ترقوه و شانه شما وارد کند. کندکه سبب احساس، اما ممکن است خوابی سفتی و درد در این ناحیه می شود. خوابیدن به پهلو امکان دارد منجر به موارد زیر شود :

  • پارگی در روتاتور کاف، که عضلات اطراف مفصل شانه هستند
  • تاندونیت، التهاب تاندون ها که می تواند باعث درد و مشکل در حرکت شود
  • گرفتگی عصب که به آن عصب فشرده نیز می گویند که می تواند باعث درد، حساسیت و بی حسی در اطراف ناحیه نهفته شود.

خلاصه

علل شایع درد استخوان ترقوه شامل صدمات ناشی از تروما، آرتریت و برخی موقعیت‌های خوابیدن است. علل تروماتیک ممکن است باعث درد فوری شود، در حالی که علل غیر ضربه ای ممکن است منجر به دردی شود که در طول زمان ایجاد می شود.

علل نادر درد استخوان ترقوه چیست؟

علل نادر درد استخوان ترقوه می تواند در اثر برخی شرایط و همچنین عفونت ها ایجاد شود.

علامت کهر

علامت Kehr درد شانه چپ است که زمانی رخ می‌دهد که خون ناشی از پارگی طحال، دیافراگم را تحریک می‌کند، ماهیچه‌ای که به تنفس کمک می‌کند.

عصب فرنیک که به دیافراگم کمک می کند تنفس را مدیریت کند، مسئول این امر است که تحریک را حس کند و سیگنال های درد را منتقل کند و از آنجایی که عصب از گردن به دیافراگم می رود، آن درد را می توان در شانه احساس کرد.

به طور خاص، در جایی که بالای شانه به انتهای استخوان ترقوه می رسد، درد دردناکی وجود دارد.

این نوع بیماری به عنوان درد ارجاعی توصیف می‌شود، یعنی زمانی که درد یا علائم در مناطقی غیر از محل آسیب یا وضعیت واقعی احساس می‌شود.

سندرم خروجی قفسه سینه

قفسه سینه خروجی ناحیه ای بین دنده بالایی و پایین ترقوه است.

سندرم خروجی قفسه سینه زمانی اتفاق می‌افتد که اعصاب یا رگ‌های خونی در این ناحیه توسط استخوان ترقوه، دنده یا عضلات گردن له می‌شوند. این می تواند منجر به درد، سوزن سوزن شدن و تورم شود.

استئومیلیت

استئومیلیت عفونت استخوانی است که ممکن است زمانی رخ دهد که باکتری یا قارچ وارد سیستم شما شود. اگر شکستگی مرکب را تجربه کنید، می تواند اتفاق بیفتد، یعنی زمانی که یک استخوان شکسته از طریق پوست وارد می شود. زخم در نزدیکی ترقوهیا عفونت سیستمیک، مانند سپسیس .

علائم استئومیلیت ممکن است شامل درد، گرمی مفاصل و تورم باشد.

بورسیت

یکی از دلایل درد ترقوه بیماری به نام بورسیت است. اغلب مفاصل در بدن دارای کیسه کوچک پر از مایع هستند که برای کمک به کاهش اصطکاک و حرکت آسان تر طراحی شده است. مفصل ترقوه نیز حاوی این کیسه های کوچک است که به شما کمک کند دستان خود را بدون درد و فشار حرکت داده و یا اشیاء را بلند کنید. این کیسه های کوچک در اغلب موارد تحت فشار هستند. بنابراین می توانند ملتهب شده و ورم کنند. این تورم منجر به درد شانه شده و حرکت بازوها را محدود می کند. به طوری که حتی فعالیت های ساده روزمره دشوار می شود.

تومورهای استخوانی

درد ترقوه در موارد نادر بر اثر تومورهای استخوانی ایجاد می شود. بر اساس گزارشات، تومورهای خوش خیم و بدخیم در ترقوه تا به حال به یک میزان شیوع داشته اند. با این حال، تومورهای بدخیم در افراد مسن تر (بالای ۵۰ سال)شایع تر است. به دلیل نادر بودن این علت اگر شما با درد ترقوه به پزشک مراجعه کنید احتمال کمی را برای ابتلای شما به سرطان در مقابل بیماری هایی مانند آرتریت مفاصل ترقوه، آسیب های لیگامانی و شکستگی استخوان ترقوه در نظر خواهد گرفت.

اوستیت متراکم

این بیماری نادر که علت شناخته شده ای ندارد، می تواند منجر به درد و تورم در استخوان ترقوه شود که یک اختلال خوش خیم است و به این معنی که سرطانی نیست و به سایر نواحی بدن سرایت نمی کند.

درمان ممکن است شامل آنتی بیوتیک ها یا داروهای ضد التهابی باشد.

خلاصه

علل نادر درد استخوان ترقوه شامل شرایطی مانند علامت Kehr، سندرم خروجی قفسه سینه و استئوت متراکم است. استئومیلیت، عفونت استخوان نیز می تواند منجر به این نوع درد شود.

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کرد

اینکه آیا می‌توانید منتظر بمانید تا با پزشکتان وقت بگیرید یا نه، به چند عامل بستگی دارد.

در مورد ضربه، مهم ترین عامل این است که آیا درد قابل تحمل است یا نه. اگر درد زیادی دارید، بهتر است فورا به مراقبت های اورژانسی بروید. درد ناگهانی و شدید ناشی از آسیب می‌تواند به این معنی باشد که استخوان ترقوه شکسته یا دررفته است یا از سایر استخوان‌های اطراف آن جدا شده است.

اگر درد پس از آسیب قابل تحمل است، یا در طول زمان درد تدریجی را تجربه می کنید که به دلیل آسیب نیست، می توانید با پزشک قرار ملاقات بگذارید.

با 911 تماس بگیرید اگر:

  • آسیب قابل توجهی در استخوان ترقوه دارید و احساس گیجی و تنگی نفس می کنید
  • درد استخوان ترقوه بدون ضربه زمانی بدتر می شود که صاف دراز بکشید یا با درد معده همراه باشد، زیرا این می تواند به این معنی باشد که طحال پاره شده است.
  • احساس درد در بازوها، شانه ها، استخوان ترقوه، گردن یا کمر و همچنین احساس ضعف می کنید و درد قفسه سینه دارید

علت درد استخوان ترقوه چگونه تشخیص داده می شود؟

برای تشخیص علت درد استخوان ترقوه، پزشک یک تاریخچه پزشکی دقیق می گیرد و شما را معاینه فیزیکی می کند.

در مرحله بعد، آزمایشات تصویربرداری ممکن است انجام شود، از جمله:

  • اشعه ایکس ، که ممکن است برای بررسی شکستگی استخوان استفاده شود
  • اسکن های توموگرافی کامپیوتری (CT) که ممکن است برای بررسی شکستگی استخوان ها و همچنین خونریزی داخلی استفاده شود .
  • اسکن استخوان ، که ممکن است برای بررسی آسیب استخوان یا بیماری استفاده شود

درمان بیماری های ترقوه

درمان درد استخوان ترقوه به علت خاص آن بستگی دارد. در برخی موارد، درمان ممکن است قبل از مراجعه به پزشک یا مراجعه به مراقبت های فوری در خانه انجام شود.

درمان و کمک های اولیه در منزل

در موارد تروماتیک درد استخوان ترقوه، به ویژه اگر شک به شکستگی استخوان ترقوه باشد، می توان با قرار دادن بازو در بند از حرکت (بی حرکت) بازوی آسیب دیده جلوگیری کرد. این را می توان در زمانی که منتظر مراقبت های پزشکی فوری هستید انجام داد.

یک نوار را می توان از یک حوله، یک باند الاستیک یا یک لباس درست کرد. هنگام پوشیدن نوار، بازوی شما باید روی قفسه سینه قرار گیرد و دست شما باید بالاتر از آرنج باشد. بند نباید خیلی شل یا سفت به نظر برسد.

اگر درد استخوان ترقوه ناشی از آسیب یا رگ به رگ شدن عضلانی است، می‌توانید از روش RICE استفاده کنید: استراحت، یخ، فشرده‌سازی و بلند کردن. هنگام کمپرس یخ این کار را هر بار بیش از 20 دقیقه انجام ندهید و یخ را مستقیماً روی پوست قرار ندهید.

خلاصه

اگر پس از تجربه یک آسیب تروماتیک منتظر درمان هستید، ممکن است بخواهید از تکنیک های کمک های اولیه برای محافظت از آسیب خود در برابر آسیب بیشتر و کاهش درد استفاده کنید. می توانید انتخاب کنید که یک زنجیر درست کنید و/یا از روش RICE استفاده کنید.

درد استخوان ترقوه می تواند به دلیل شرایط خاصی مانند آرتریت و همچنین آسیب ناشی از ضربه ایجاد شود. خوابیدن در موقعیت های خاص نیز می تواند منجر به پارگی و التهاب شود که می تواند باعث درد استخوان ترقوه شود.

برخی بیماری‌های نادر مانند علامت کر، سندرم خروجی قفسه سینه، استئومیلیت، و استئوتیت متراکم نیز می‌توانند باعث درد استخوان ترقوه شوند.

درمان بستگی به علت زمینه‌ای دارد، اما ممکن است شامل بی‌حرکتی و داروهای مسکن باشد.


همین الان این لینک را جهت تله ویزیت (ویزیت آنلاین) پروفسور دکتر سیروس مومن زاده کلیک کنید.

 

مقالات مرتبط
جدیدترین مـقالات آموزشی
ساعات پذیرش بیمار
شنبه تا چهار شنبه: 14 تا 17 عصر
تلفن: 88460605-021  ,  88449335-021
تلفن‌همراه:09198172104-09338866615-09914686402
بالا