25 علت سوزن سوزن شدن دست ها و پاها

* سوزن سوزن شدن در دست ها یا پاها می تواند موقتی یا مربوط به آسیب عصبی ناشی از یک بیماری زمینه ای باشد.

* بسیاری از شرایط رایج و اختلالات خودایمنی می توانند باعث گزگز و همچنین برخی از بیماری های نادر شوند.

* درمان به علت زمینه ای بستگی دارد.

همه ما به احتمال زیاد احساس سوزن سوزن شدن موقتی در دست یا پاهایمان داشته ایم. اگر روی بازوی خود بخوابیم یا به مدت طولانی با پاهای روی هم قرار گرفته بنشینیم، ممکن است اتفاق بیفتد. همچنین ممکن است این احساس را مشاهده کنید که به آن پارستزی گفته می شود.

این احساس همچنین ممکن است به عنوان یک احساس سوزش، سوزش یا سوزن سوزن توصیف شود. علاوه بر سوزن سوزن شدن، ممکن است احساس بی حسی، درد یا ضعف در دست ها و پاهای خود یا اطراف آن نیز داشته باشید.

عوامل یا شرایط مختلفی می تواند باعث گزگز در دست یا پا شود. به طور کلی، فشار، ضربه یا آسیب به اعصاب می تواند باعث ایجاد گزگز شود.

در زیر، 25 علت بالقوه احساس سوزن سوزن شدن در دست یا پا را بررسی خواهیم کرد.

علل شایع

1نوروپاتی دیابتی

نوروپاتی در نتیجه آسیب به اعصاب رخ می دهد. در حالی که انواع بسیاری از نوروپاتی وجود دارد، نوروپاتی محیطی می تواند دست ها و پاها را تحت تاثیر قرار دهد.

نوروپاتی دیابتی زمانی اتفاق می افتد که آسیب عصبی ناشی از دیابت باشد. می تواند پاها و پاها و گاهی اوقات بازوها و دست ها را درگیر کند.

در نوروپاتی دیابتی، آسیب عصبی به دلیل قند خون بالا در جریان خون رخ می دهد. علاوه بر آسیب رساندن به اعصاب، می تواند به رگ های خونی تامین کننده اعصاب شما نیز آسیب برساند. وقتی اعصاب اکسیژن کافی دریافت نکنند، ممکن است به خوبی عمل نکنند.

موسسه ملی دیابت و بیماری‌های گوارشی و کلیوی تخمین می‌زند که تا نصف منبع معتبر افرادی که دیابت دارند، نوروپاتی محیطی دارند.

2کمبود ویتامین

کمبود ویتامین می تواند به دلیل نداشتن مقدار کافی ویتامین خاص در رژیم غذایی یا شرایطی باشد که در آن بدن ویتامین را به درستی جذب نمی کند.

برخی از ویتامین ها برای سلامت اعصاب شما مهم هستند. مثالها عبارتند از:

  • ویتامین B12
  • ویتامین B6
  • ویتامین B1
  • ویتامین E
  • ویتامین B9 یا فولات

ویتامین B12 برای سلول‌ها برای تولید انرژی یک منبع معتبر ضروری است. در محصولات حیوانی مانند گوشت، لبنیات و تخم مرغ یافت می شود. وگان ها و گیاهخواران ممکن است نیاز به مکمل B12 داشته باشند. کمبود B12 در رژیم غذایی می تواند باعث آسیب عصبی شود که ممکن است به صورت گزگز در دست یا پا ظاهر شود.

شما باید هر روز ویتامین B6 مصرف کنید زیرا نمی تواند در بدن ذخیره شود. گوشت، ماهی، آجیل، حبوبات، غلات، میوه های غیر مرکبات و سیب زمینی منابع خوبی از B6 هستند. افراد مبتلا به کمبود B6 ممکن است منبع قابل اعتماد راش یا تغییرات شناختی را تجربه کنند.

ویتامین B1 که به نام تیامین نیز شناخته می شود، در تکانه های عصبی و ترمیم نورون ها نقش دارد. گوشت، حبوبات، غلات کامل و مغزها منابع خوب B1 هستند. افرادی که رژیم‌های غذایی سرشار از غلات تصفیه شده دارند، احتمالاً کمبود B1 را تجربه می‌کنند. می تواند باعث درد یا سوزن سوزن شدن دست و پا شود.

کمبود ویتامین E بیشتر به دلیل مشکلات جذب چربی در روده است تا کمبود ویتامین E در رژیم غذایی. علائم کمبود ویتامین E شامل سوزن سوزن شدن دست یا پا و مشکل در هماهنگی است. آجیل، دانه‌ها، روغن‌های گیاهی و سبزیجات برگ‌دار منابع خوبی از ویتامین E هستند.

کمبود فولات می تواند باعث درد یا گزگز در دست و پا شود. یک مطالعه در سال 2019 نشان داد که این ممکن است تأثیر بیشتری بر افراد زیر 40 سال داشته باشد. منابع فولات، که به عنوان ویتامین B9 نیز شناخته می‌شود، شامل سبزی‌های برگ‌دار تیره، غلات کامل، لوبیا، بادام زمینی، دانه‌های آفتابگردان، جگر و غذاهای دریایی است.

3عصب فشرده شده

هنگامی که فشار زیادی از بافت های اطراف بر روی عصب وارد می شود، می توانید عصب را تحت فشار قرار دهید. به عنوان مثال، مواردی مانند آسیب، حرکات تکراری و شرایط التهابی می‌توانند باعث گیرکردن عصب شوند.

گیرکردن عصب می تواند در بسیاری از نواحی بدن رخ دهد و دست ها یا پاها را تحت تاثیر قرار دهد و باعث گزگز، بی حسی یا درد شود.

فشار دادن عصب در قسمت پایین ستون فقرات ممکن است باعث شود که این احساسات از پشت ساق پا و داخل پای شما تابیده شود.

4تونل کارپال

تونل کارپال یک بیماری شایع است که زمانی اتفاق می‌افتد که عصب میانی شما هنگام حرکت در مچ دست فشرده می‌شود. این می تواند به دلیل آسیب، حرکات تکراری یا شرایط التهابی رخ دهد.

افراد مبتلا به تونل کارپال ممکن است در چهار انگشت اول دست خود احساس بی حسی یا گزگز کنند.

5نارسایی کلیه

نارسایی کلیه زمانی اتفاق می افتد که کلیه های شما دیگر به درستی کار نمی کنند. شرایطی مانند فشار خون بالا (فشار خون بالا) یا دیابت می تواند منجر به نارسایی کلیه شود.

هنگامی که کلیه های شما به درستی کار نمی کنند، ممکن است مایعات و مواد زائد در بدن شما جمع شوند که منجر به آسیب عصبی می شود. گزگز ناشی از نارسایی کلیه اغلب در پاها یا پاها رخ می دهد.

6بارداری

تورمی که در طول بارداری در سراسر بدن ایجاد می شود می تواند به برخی از اعصاب شما فشار وارد کند.

به همین دلیل ممکن است در دست ها و پاهای خود احساس سوزن سوزن شدن کنید. علائم معمولا پس از بارداری ناپدید می شوند.

7مصرف دارو

انواع داروها ممکن است باعث آسیب عصبی شوند که می تواند باعث احساس سوزن سوزن شدن در دست یا پا شود. در واقع، می تواند یک عارضه جانبی رایج داروهای مورد استفاده برای درمان سرطان (شیمی درمانی) و HIV باشد.

نمونه های دیگری از داروهایی که می توانند باعث سوزن سوزن شدن دست ها و پاها شوند عبارتند از:

  • داروهای قلب یا فشار خون، مانند آمیودارون یا هیدرالازین
  • داروهای ضد عفونت مانند مترونیدازول و داپسون
  • داروهای ضد تشنج مانند فنی توئین

اختلالات خود ایمنی

به طور معمول، سیستم ایمنی بدن شما را از مهاجمان خارجی محافظت می کند. اختلال خودایمنی زمانی است که سیستم ایمنی بدن شما به اشتباه به سلول های بدن شما حمله می کند.

8آرتریت روماتوئید

آرتریت روماتوئید یک بیماری خود ایمنی است که باعث تورم و درد در مفاصل می شود. اغلب در مچ دست و دست اتفاق می افتد، اما می تواند سایر قسمت های بدن از جمله مچ پا و پا را نیز درگیر کند.

التهاب ناشی از این بیماری می تواند به اعصاب فشار وارد کند و منجر به گزگز شود.

9ام اس

مولتیپل اسکلروزیس (MS) یک وضعیت خودایمنی است که در آن سیستم ایمنی به پوشش محافظ اعصاب شما به نام میلین حمله می کند. این می تواند منجر به آسیب عصبی شود.

احساس بی حسی یا گزگز در بازوها، پاها و صورت یکی از علائم شایع ام اس است.

10لوپوس

لوپوس یک بیماری خود ایمنی است که در آن سیستم ایمنی بدن به بافت های بدن حمله می کند. این می تواند هر قسمت از بدن از جمله سیستم عصبی را تحت تاثیر قرار دهد.

سوزن سوزن شدن در دست ها یا پاها می تواند ناشی از فشرده شدن اعصاب مجاور به دلیل التهاب یا تورم ناشی از لوپوس باشد.

11بیماری سلیاک

بیماری سلیاک یک بیماری خود ایمنی است که روده کوچک را تحت تاثیر قرار می دهد. هنگامی که یک فرد مبتلا به بیماری سلیاک گلوتن را مصرف می کند، یک واکنش خود ایمنی رخ می دهد.

برخی از افراد مبتلا به بیماری سلیاک ممکن است علائم نوروپاتی از جمله گزگز در دست ها و پاها را داشته باشند. این علائم ممکن است در افرادی که هیچ گونه علائم گوارشی ندارند نیز رخ دهد.

عفونت ها

عفونت زمانی رخ می دهد که ارگانیسم های عامل بیماری به بدن شما حمله کنند. عفونت ها می توانند منشا ویروسی، باکتریایی یا قارچی داشته باشند.

12بیماری لایم

بیماری لایم یک عفونت باکتریایی است که از طریق نیش کنه آلوده منتقل می شود. در صورت عدم درمان، عفونت می تواند بر روی سیستم عصبی تأثیر بگذارد و باعث گزگز در دست ها و پاها شود.

13زونا

زونا یک بثورات دردناک است که در اثر فعال شدن مجدد ویروس واریسلا زوستر که در اعصاب افراد مبتلا به آبله مرغان نهفته است، ایجاد می شود.

به طور معمول، زونا تنها قسمت کوچکی از یک طرف بدن شما را درگیر می کند که می تواند شامل دست ها، بازوها، پاها و پاها باشد. ممکن است احساس سوزن سوزن شدن یا بی حسی در ناحیه آسیب دیده داشته باشید.

14هپاتیت B و C

هپاتیت B و C توسط ویروس ها ایجاد می شود. آنها منجر به التهاب کبد می شوند که در صورت عدم درمان می تواند منجر به سیروز یا سرطان کبد شود.

عفونت هپاتیت C همچنین ممکن است باعث نوروپاتی محیطی شود، اگرچه نحوه وقوع این امر تا حد زیادی ناشناخته است.

در برخی موارد، عفونت با هپاتیت B یا C می تواند منجر به وضعیتی به نام کرایوگلوبولینمی شود. در این شرایط، پروتئین‌های خاصی در خون در دمای سرد به هم چسبیده و باعث التهاب می‌شوند. یکی از علائم این بیماری بی حسی و گزگز است.

15اچ آی وی یا ایدز

HIV ویروسی است که به سلول های سیستم ایمنی حمله می کند و خطر ابتلا به عفونت ها و همچنین برخی سرطان ها را افزایش می دهد. در صورت عدم درمان، عفونت می تواند به آخرین مرحله عفونت HIV، به نام ایدز، پیشرفت کند که در آن سیستم ایمنی بدن به شدت آسیب می بیند.

HIV می تواند بر سیستم عصبی تأثیر بگذارد. در برخی موارد، این می تواند شامل اعصاب دست و پا باشد، جایی که ممکن است گزگز، بی حسی و درد احساس شود.

16بیماری هانسن (جذام)

جذام که به عنوان بیماری هانسن نیز شناخته می شود، یک عفونت باکتریایی است که می تواند پوست، اعصاب و دستگاه تنفسی را تحت تاثیر قرار دهد.

هنگامی که سیستم عصبی تحت تأثیر قرار می گیرد، ممکن است احساس سوزن سوزن شدن یا بی حسی در قسمت آسیب دیده بدن داشته باشید که می تواند شامل دست ها و پاها باشد.

سایر علل احتمالی

17کم کاری تیروئید

کم کاری تیروئید زمانی است که تیروئید شما هورمون تیروئید کافی تولید نمی کند.

اگرچه نادر است، اما کم کاری تیروئید شدید که درمان نشده است، گاهی اوقات می تواند به اعصاب آسیب برساند و منجر به احساس گزگز یا بی حسی شود. مکانیسم چگونگی وقوع این اتفاق ناشناخته است.

18قرار گرفتن در معرض سموم

سموم و مواد شیمیایی مختلف به عنوان نوروتوکسین در نظر گرفته می شوند. این بدان معنی است که آنها برای سیستم عصبی شما مضر هستند. قرار گرفتن در معرض می تواند علائم مختلفی از جمله سوزن سوزن شدن در دست یا پا ایجاد کند.

چند نمونه از سموم عبارتند از:

  • فلزات سنگین مانند جیوه، سرب و آرسنیک
  • آکریل آمید، یک ماده شیمیایی که برای بسیاری از اهداف صنعتی استفاده می شود
  • اتیلن گلیکول که در ضد یخ یافت می شود
  • هگزا کربن ها که در برخی از حلال ها و چسب ها یافت می شوند

19فیبرومیالژیا

فیبرومیالژیا شامل گروهی از علائم است، مانند:

  • درد عضلانی گسترده
  • خستگی
  • تغییرات در خلق و خوی

برخی از افراد مبتلا به فیبرومیالژیا ممکن است علائم دیگری مانند سردرد، مشکلات گوارشی و گزگز در دست‌ها و پاها را تجربه کنند. علت فیبرومیالژیا ناشناخته است.

20کیست گانگلیون

کیست گانگلیون یک توده پر از مایع است که اغلب در مفاصل، به ویژه مچ دست ایجاد می شود. آنها می توانند به اعصاب مجاور فشار وارد کنند که منجر به احساس سوزن سوزن شدن در دست یا انگشتان می شود، اگرچه خود کیست بدون درد است.

علت این کیست ها ناشناخته است، اگرچه تحریک مفصل ممکن است نقش داشته باشد.

21اسپوندیلوز گردنی

اسپوندیلوز گردنی به دلیل تغییرات مرتبط با افزایش سن در بخشی از ستون فقرات که در گردن شما وجود دارد، که به آن ستون فقرات گردنی نیز می‌گویند، رخ می‌دهد. این تغییرات می تواند شامل مواردی مانند فتق، دژنراسیون و آرتروز باشد.

گاهی اوقات این تغییرات می تواند به نخاع فشار وارد کند که می تواند منجر به بدتر شدن گردن درد و همچنین علائمی مانند گزگز یا بی حسی در بازوها و پاها شود.

22پدیده رینود

پدیده رینود بر جریان خون در بازوها و پاها تأثیر می گذارد.

رگ های خونی در این نواحی در واکنش شدید به دمای سرد یا استرس کوچکتر می شوند. این کاهش جریان خون می تواند باعث بی حسی یا گزگز در انگشتان دست و پا شود.

23نوروپاتی مرتبط با الکل

سوء مصرف طولانی مدت الکل می تواند منجر به ایجاد نوروپاتی محیطی شود که می تواند منجر به گزگز در دست ها و پاها شود.

این وضعیت به تدریج پیشرفت می کند. مکانیسم ایجاد آن ناشناخته است، اگرچه کمبود ویتامین یا مواد مغذی ممکن است در این زمینه نقش داشته باشد.

علل نادر

24واسکولیت

واسکولیت زمانی رخ می دهد که رگ های خونی شما ملتهب می شوند. انواع مختلفی از واسکولیت وجود دارد. علت آن کاملاً مشخص نیست.

از آنجا که التهاب می تواند منجر به تغییراتی در رگ های خونی شود، جریان خون به ناحیه آسیب دیده ممکن است محدود شود. در برخی از انواع واسکولیت، این ممکن است منجر به مشکلات عصبی مانند گزگز، بی حسی و ضعف شود.

25سندرم گیلن باره

سندرم گیلن باره یک بیماری نادر سیستم عصبی است که در آن سیستم ایمنی بدن به بخشی از سیستم عصبی شما حمله می کند. دقیقاً چه چیزی باعث این بیماری می شود در حال حاضر ناشناخته است.

سندرم گیلن باره گاهی اوقات ممکن است پس از یک بیماری ایجاد شود. سوزن سوزن شدن بی دلیل و احتمالا درد در دست ها و پاها می تواند یکی از اولین علائم این سندرم باشد.

تشخیص

اگر به دلیل سوزن سوزن شدن غیرقابل توضیح در دست ها یا پاهای خود به پزشک یا سایر متخصصان مراقبت های بهداشتی مراجعه می کنید، کارهای مختلفی وجود دارد که آنها ممکن است برای کمک به تشخیص انجام دهند.

آنها ممکن است استفاده کنند:

  • یک معاینه فیزیکی، که ممکن است شامل یک معاینه عصبی برای مشاهده رفلکس ها و عملکرد حرکتی یا حسی شما باشد.
  • مروری بر تاریخچه پزشکی شما، که در طی آن در مورد مواردی مانند علائم شما، شرایط قبلی که ممکن است داشته باشید، و هر دارویی که مصرف می کنید می پرسند.
  • آزمایش خون، که به آن‌ها اجازه می‌دهد مواردی مانند سطوح برخی از مواد شیمیایی، سطوح ویتامین یا هورمون‌ها در خون، عملکرد اندام‌ها و سطح سلول‌های خونی شما را ارزیابی کنند.
  • تست های تصویربرداری مانند اشعه ایکس، ام آر آی یا سونوگرافی
  • آزمایش عملکرد عصب شما با استفاده از روش هایی مانند آزمایش سرعت هدایت عصبی یا الکترومیوگرافی
  • بیوپسی عصب یا پوست

رفتار

درمان سوزن سوزن شدن دست ها و پاها با توجه به علت آن مشخص می شود. پس از تشخیص، متخصص مراقبت های بهداشتی با شما همکاری خواهد کرد

همین الان این لینک را جهت تله ویزیت (ویزیت آنلاین) پروفسور دکتر سیروس مومن زاده کلیک کنید.

مقالات مرتبط
جدیدترین مـقالات آموزشی
ساعات پذیرش بیمار
شنبه تا چهار شنبه: 14 تا 17 عصر
تلفن: 88460605-021  ,  88449335-021
تلفن‌همراه:09198172104-09338866615-09914686402
بالا