سوالاتی درباره درد سیاتیک

درد سیاتیک ناشی از تحریک، التهاب، نیشگون گرفتن یا فشرده شدن عصب در قسمت پایین کمر است. شایع ترین علت فتق یا لیز خوردن دیسک است که باعث فشار بر روی ریشه عصبی می شود. اکثر افراد مبتلا به سیاتیک با گذشت زمان و درمان های خودمراقبتی به تنهایی بهبود می یابند.

سیاتیک درد عصبی ناشی از آسیب یا تحریک عصب سیاتیک است که از ناحیه باسن گلوتئال شما منشا می گیرد. عصب سیاتیک طولانی ترین و ضخیم ترین (تقریبا به عرض انگشت) عصب بدن است. در واقع از پنج ریشه عصبی تشکیل شده است: دو ریشه از ناحیه تحتانی کمر به نام ستون فقرات کمری و سه ریشه از قسمت نهایی ستون فقرات به نام ساکروم. پنج ریشه عصبی به هم می رسند و عصب سیاتیک راست و چپ را تشکیل می دهند. در هر طرف بدن شما، یک عصب سیاتیک از لگن، باسن و پایین پا می گذرد و درست زیر زانو ختم می شود. سپس عصب سیاتیک به اعصاب دیگر منشعب می شود که به سمت پایین پا و انگشتان پا ادامه می یابد.

صدمه واقعی به عصب "سیاتیک" در واقع نادر است، اما اصطلاح "سیاتیک" معمولاً برای توصیف هر دردی که از کمر منشا می گیرد و به پایین ساق پا می رسد استفاده می شود. چیزی که این درد مشترک است، آسیب به یک عصب است.

تحریک، التهاب، نیشگون گرفتن یا فشرده شدن یک عصب در قسمت پایین کمر شما.

اگر "سیاتیک" دارید، درد خفیف تا شدید را در هر نقطه از مسیر عصب سیاتیک تجربه می کنید. یعنی در هر نقطه از کمر، از طریق باسن، و یا پایین پاها. همچنین می تواند باعث ضعف عضلانی شود. 

درد سیاتیک چه احساسی دارد؟

افراد درد سیاتیک را بسته به علت آن به روش های مختلفی توصیف می کنند. برخی از افراد درد را به صورت درد تیز، تیراندازی یا تکان‌های درد توصیف می‌کنند. و برخی این درد را به عنوان "سوزش"، "الکتریکی" یا "خنجر زدن" توصیف می کنند.

درد ممکن است دائمی باشد یا ممکن است بیاید و برود. همچنین، درد معمولا در ساق پا در مقایسه با قسمت پایین کمر شدیدتر است. اگر برای مدت طولانی بنشینید یا بایستید، زمانی که می‌ایستید و بالاتنه‌تان را می‌چرخانید، ممکن است درد بدتر شود. حرکت اجباری و ناگهانی بدن مانند سرفه یا عطسه نیز می تواند درد را بدتر کند.

آیا سیاتیک در هر دو پا رخ می دهد؟

سیاتیک معمولاً فقط یک پا را در یک زمان درگیر می کند. با این حال، ممکن است سیاتیک در هر دو پا رخ دهد. این به سادگی این است که عصب در امتداد ستون فقرات در کجا فشرده می شود.

آیا سیاتیک به طور ناگهانی رخ می دهد یا ایجاد آن به زمان نیاز دارد؟

سیاتیک می تواند به طور ناگهانی یا تدریجی ظاهر شود. بستگی به علت دارد. فتق دیسک می تواند باعث درد ناگهانی شود. آرتریت در ستون فقرات به آرامی در طول زمان ایجاد می شود.

سیاتیک چقدر شایع است؟

سیاتیک یک شکایت بسیار شایع است. حدود 40 درصد از مردم در طول زندگی خود سیاتیک را تجربه می کنند. کمردرد سومین دلیل رایجی است که مردم به پزشک مراجعه می کنند.

عوامل خطر سیاتیک چیست؟

اگر شما در معرض خطر سیاتیک هستید:

آسیب دیدگی آسیب قبلی: آسیب به کمر یا ستون فقرات شما را در معرض خطر بیشتری برای سیاتیک قرار می دهد.

اضافه وزن دارید: ستون فقرات شما مانند یک جرثقیل عمودی است. عضلات شما وزنه تعادل هستند. وزنی که در جلوی بدن خود حمل می کنید همان چیزی است که ستون فقرات (جرثقیل) شما باید بلند کند. هرچه وزن بیشتری داشته باشید، عضلات کمر باید بیشتر کار کنند. این می تواند منجر به کشیدگی کمر ، درد و سایر مشکلات کمر شود.

فقدان یک هسته قوی: "هسته" شما عضلات پشت و شکم شما هستند. هرچه هسته شما قوی تر باشد، حمایت بیشتری برای کمرتان خواهید داشت. بر خلاف ناحیه قفسه سینه، جایی که قفسه سینه شما پشتیبانی می کند، تنها تکیه گاه برای قسمت پایین کمر، عضلات شما هستند.

یک شغل فعال و فیزیکی داشته باشید: مشاغلی که به بلند کردن اجسام سنگین نیاز دارند ممکن است خطر ابتلا به مشکلات کمر و استفاده از کمر را افزایش دهند، یا کارهایی که نشستن طولانی مدت ممکن است خطر ابتلا به مشکلات کمر را افزایش دهند .

عدم وضعیت بدنی مناسب در اتاق وزنه: حتی اگر از نظر بدنی مناسب و فعال هستید، اگر در طول وزنه برداری یا سایر تمرینات قدرتی از فرم بدنی مناسب پیروی نکنید، باز هم می توانید مستعد ابتلا به سیاتیک باشید.

دیابت داشته باشید: دیابت احتمال آسیب عصبی شما را افزایش می دهد، که احتمال ابتلا به سیاتیک را افزایش می دهد.

مبتلا به آرتروز: آرتروز می تواند به ستون فقرات شما آسیب برساند و اعصاب را در معرض آسیب قرار دهد.

سبک زندگی غیر فعال داشته باشید: نشستن برای مدت طولانی و ورزش نکردن و حرکت، انعطاف پذیر و فشرده عضلات خود می تواند خطر ابتلا به سیاتیک را افزایش دهد.

دود: نیکوتین موجود در تنباکو می‌تواند به بافت ستون فقرات آسیب برساند، استخوان‌ها را ضعیف کند و دیسک‌های مهره‌ای را تسریع کند.

آیا وزن بارداری دلیل ابتلای بسیاری از زنان باردار به سیاتیک است؟

درست است که سیاتیک در بارداری شایع است، اما افزایش وزن دلیل اصلی ابتلای زنان باردار به سیاتیک نیست. توضیح بهتر این است که برخی از هورمون های بارداری باعث شل شدن رباط های آنها می شود. رباط ها مهره ها را کنار هم نگه می دارند، از دیسک ها محافظت می کنند و ستون فقرات را ثابت نگه می دارند. لق شدن رباط‌ها می‌تواند باعث ناپایداری ستون فقرات شود و ممکن است باعث لغزش دیسک‌ها شود که منجر به فشرده شدن اعصاب و ایجاد سیاتیک می‌شود. وزن و موقعیت کودک نیز می تواند به عصب فشار بیاورد.

خبر خوب این است که راه هایی برای کاهش درد سیاتیک در دوران بارداری وجود دارد و این درد پس از تولد از بین می رود. فیزیوتراپی و ماساژ درمانی، دوش آب گرم، گرما، داروها و سایر اقدامات می تواند کمک کننده باشد. اگر باردار هستید، حتماً از روش‌های خوب وضعیت بدن در دوران بارداری پیروی کنید تا درد خود را نیز کاهش دهید.

چه چیزی باعث سیاتیک می شود؟

سیاتیک می تواند ناشی از چندین بیماری مختلف باشد از جمله:

فتق یا لغزش دیسک که باعث فشار روی ریشه عصبی می شود

این شایع ترین علت سیاتیک است. حدود 1٪ تا 5٪ از همه مردم در زندگی خود دیسک لغزنده دارند. دیسک ها پدهای بالشتکی بین هر مهره ستون فقرات هستند. فشار مهره ها می تواند باعث برآمدگی (فتق) مرکز ژل مانند دیسک از طریق ضعف در دیواره بیرونی آن شود. هنگامی که فتق دیسک برای مهره های کمر شما اتفاق می افتد، می تواند بر روی عصب سیاتیک فشار بیاورد.

بیماری دژنراتیو دیسک ساییدگی طبیعی دیسک های بین مهره های ستون فقرات است

فرسودگی دیسک ها ارتفاع آنها را کوتاه می کند و منجر به باریک شدن مسیرهای عصبی می شود (تنگی نخاع). تنگی ستون فقرات می تواند ریشه های عصب سیاتیک را در حین خروج از ستون فقرات نیشگون بگیرد.

تنگی کانال نخاعی باریک شدن غیر طبیعی کانال نخاعی است

این باریک شدن فضای موجود برای نخاع و اعصاب را کاهش می دهد.

اسپوندیلولیستزیس لغزش یک مهره است به طوری که با مهره بالای آن خارج می شود و دهانه ای را که از آن عصب خارج می شود تنگ می کند. استخوان ستون فقرات کشیده شده می تواند عصب سیاتیک را نیشگون بگیرد.

آرتروز

خارهای استخوانی (لبه های دندانه دار استخوان) می توانند در خارهای پیر ایجاد شوند و اعصاب کمر را تحت فشار قرار دهند.

آسیب ترومایی به ستون فقرات کمری یا عصب سیاتیک.

تومورهایی در کانال نخاعی کمری که عصب سیاتیک را تحت فشار قرار می دهند.

سندرم پیریفورمیس

وضعیتی است که زمانی ایجاد می‌شود که عضله پیریفورمیس، عضله کوچکی که در عمق باسن قرار دارد، سفت یا اسپاسم می‌شود . این می تواند به عصب سیاتیک فشار وارد کند و آن را تحریک کند. سندرم پیریفورمیس یک اختلال عصبی عضلانی غیرشایع است.

سندرم اسب دم اسبی

یک بیماری نادر اما جدی است که روی دسته اعصاب انتهای طناب نخاعی به نام دم اسبی تأثیر می گذارد. این سندرم باعث درد در ساق پا، بی حسی در اطراف مقعد و از دست دادن کنترل روده و مثانه می شود.

علائم سیاتیک چیست؟

علائم سیاتیک عبارتند از:

  • درد متوسط ​​تا شدید در ناحیه کمر، باسن و پایین ساق پا.
  • بی حسی یا ضعف در ناحیه کمر، باسن، ساق پا یا پاها.
  • دردی که با حرکت بدتر می شود. از دست دادن حرکت
  • احساس "سوزن و سوزن" در پاها، انگشتان پا یا پاهای شما.
  • از دست دادن کنترل روده و مثانه (به دلیل دم اسب).

آیا می توان از سیاتیک پیشگیری کرد؟

برخی از منابع سیاتیک ممکن است قابل پیشگیری نباشند، مانند بیماری دیسک دژنراتیو، سیاتیک ناشی از بارداری یا افتادن تصادفی. اگرچه ممکن است پیشگیری از همه موارد سیاتیک امکان پذیر نباشد، انجام اقدامات زیر می تواند به محافظت از کمر و کاهش خطر کمک کند:

حفظ وضعیت بدنی خوب :

پیروی از تکنیک های خوب وضعیت بدن در هنگام نشستن، ایستادن، بلند کردن اجسام و خواب به کاهش فشار روی کمر کمک می کند. درد می تواند یک علامت هشدار اولیه باشد که نشان می دهد شما به درستی در یک راستا قرار ندارید. اگر شروع به احساس درد یا سفتی کردید، وضعیت خود را تنظیم کنید.

سیگار نکشید:

نیکوتین خون رسانی به استخوان ها را کاهش می دهد. ستون فقرات و دیسک‌های مهره‌ای را ضعیف می‌کند که فشار بیشتری به ستون فقرات و دیسک‌ها وارد می‌کند و باعث مشکلات کمر و ستون فقرات می‌شود.

حفظ وزن سالم:

وزن اضافی و رژیم غذایی نامناسب با التهاب و درد در سراسر بدن شما همراه است. برای کاهش وزن یا یادگیری عادات غذایی سالم تر، به رژیم غذایی مدیترانه ای توجه کنید. هر چه به وزن ایده آل خود نزدیک تر باشید، فشار کمتری به ستون فقرات وارد می کنید.

به طور منظم ورزش کنید:

ورزش شامل کشش برای انعطاف پذیر نگه داشتن مفاصل و تمریناتی برای تقویت هسته مرکزی بدن، عضلات کمر و شکم است. این عضلات برای حمایت از ستون فقرات شما کار می کنند. همچنین برای مدت طولانی ننشینید.

فعالیت های بدنی را انتخاب کنید که کمتر به کمر شما آسیب برساند: فعالیت های کم تاثیر مانند شنا، پیاده روی، یوگا یا تای چی را در نظر بگیرید.

خود را از سقوط در امان نگه دارید:

کفش‌هایی بپوشید که مناسب باشند و پله‌ها و مسیرهای پیاده‌روی را عاری از هرج و مرج نگه دارند تا احتمال سقوط شما کاهش یابد. اطمینان حاصل کنید که اتاق‌ها نور کافی دارند و میله‌های دستگیره در حمام و ریل در راه پله‌ها وجود دارد.

آیا عصب سیاتیک تنها منبع درد «سیاتیک» است؟

خیر، عصب سیاتیک تنها منبع چیزی نیست که به طور کلی «سیاتیک» یا درد سیاتیک نامیده می شود. گاهی اوقات منشا درد در ناحیه کمری بالاتر است و باعث ایجاد درد در جلوی ران یا ناحیه باسن می شود. این درد هنوز سیاتیک نامیده می شود.

چگونه می توانم بفهمم که درد لگن من یک مشکل مفصل ران یا سیاتیک است؟

مشکلات مفصل ران، مانند آرتریت در لگن، معمولاً باعث درد کشاله ران، درد هنگام وزن دادن به ساق پا یا حرکت دادن ساق پا می شود.

اگر درد شما از پشت شروع می شود و به سمت باسن یا پایین ساق پا حرکت می کند یا تابش می کند و در پا دچار بی حسی، گزگز یا ضعف می شوید، سیاتیک محتمل ترین علت است.

آیا رادیکولوپاتی همان سیاتیک است؟

رادیکولوپاتی اصطلاح گسترده تری است که علائم ناشی از فشار دادن عصب در ستون فقرات را توصیف می کند. سیاتیک یک نوع خاص و شایع ترین نوع رادیکولوپاتی است.

اگر سیاتیک دارم باید استراحت کنم؟

ممکن است کمی استراحت و تغییر در فعالیت ها و سطح فعالیت شما لازم باشد. با این حال، استراحت بیش از حد، استراحت در رختخواب و عدم فعالیت بدنی می تواند درد شما را بدتر کرده و روند بهبودی را کند کند. مهم است که تا آنجا که ممکن است فعالیت داشته باشید تا ماهیچه ها انعطاف پذیر و قوی باشند.

قبل از شروع برنامه ورزشی خود، ابتدا به پزشک یا متخصص ستون فقرات خود مراجعه کنید تا تشخیص مناسب را دریافت کنید. این متخصص مراقبت های بهداشتی شما را به فیزیوتراپ مناسب یا سایر متخصصان ورزش یا مکانیک بدن آموزش دیده ارجاع می دهد تا برنامه تمرینی و تقویت عضلانی را که برای شما بهترین است طراحی کند.

آیا سیاتیک می تواند باعث تورم پا و یا مچ پا شود؟

سیاتیک که در اثر فتق دیسک، تنگی نخاع یا خار استخوانی ایجاد می شود که عصب سیاتیک را فشرده می کند، می تواند باعث التهاب یا تورم در پای آسیب دیده شود. عوارض سندرم پیریفورمیس نیز می تواند باعث تورم در ساق پا شود.

آیا سندرم پای بیقرار، مولتیپل اسکلروزیس، سندرم تونل کارپال، فاسیای کف پا، زونا یا بورسیت مربوط به سیاتیک است؟

در حالی که همه این شرایط بر روی نخاع، اعصاب، ماهیچه ها، رباط ها یا مفاصل تأثیر می گذارد و همه می توانند باعث درد شوند، هیچ کدام به طور مستقیم با سیاتیک مرتبط نیستند. علل اصلی این شرایط متفاوت است. سیاتیک فقط عصب سیاتیک را درگیر می کند. همانطور که گفته شد، مشابه ترین بیماری سندرم تونل کارپال است که شامل فشرده سازی یک عصب نیز می شود.

سخن پایانی در مورد سیاتیک . . .

اکثر موارد سیاتیک نیازی به جراحی ندارند. زمان و درمان خودمراقبتی معمولاً تنها چیزی است که لازم است. با این حال، اگر درمان های ساده خودمراقبتی درد شما را تسکین نمی دهد، به پزشک دردشناسی و طب درد خود مراجعه کنید. پزشک شما می‌تواند علت درد شما را تأیید کند، گزینه‌های درمانی غیرجراحی دیگری را پیشنهاد کند و یا در صورت نیاز شما را به سایر متخصصان  ارجاع دهد.

همین الان این لینک را جهت تله ویزیت (ویزیت آنلاین) پروفسور دکتر سیروس مومن زاده کلیک کنید.

https://my.clevelandclinic.org/health/diseases/12792-sciatica

مقالات مرتبط
جدیدترین مـقالات آموزشی
ساعات پذیرش بیمار
شنبه تا چهار شنبه: 14 تا 17 عصر
تلفن: 88460605-021  ,  88449335-021
تلفن‌همراه:09198172104-09338866615-09914686402
بالا