کمردرد پایین سمت راست: علل و درمان

کمردرد سمت راست دلایل بالقوه زیادی دارد. ماهیچه ها، استخوان ها، دیسک ها، اعصاب نخاعی، اندام های داخلی یا بیماری زمینه ای می توانند به طور مستقیم یا غیرمستقیم باعث ایجاد کمردرد شوند.

علل شایع کمردرد فقط در سمت راست می تواند مشکلات جزئی مانند کشیده شدن عضله یا ناهماهنگی ستون فقرات باشد. کمردرد پایین سمت راست همچنین می تواند نشان دهنده شرایط فوری تری مانند سنگ کلیه یا تنگی نخاع باشد.

این مقاله به بررسی علل بالقوه کمردرد پایین سمت راست می پردازد. همچنین جزئیات زمان درخواست کمک پزشکی و نحوه تشخیص و درمان کمردرد سمت راست را نشان می دهد.

علل کمردرد پایین سمت راست

بیشتر علل کمردرد شامل استخوان‌ها و ماهیچه‌هایی است که ستون فقرات را حرکت می‌دهند. علل عصبی می‌تواند ریشه‌های عصبی کمر را درگیر کند.

اگرچه غیر معمول است، اما سایر مشکلات زمینه ای سلامتی گاهی اوقات باعث کمردرد سمت راست می‌شوند. حتی اگر ممکن است در ناحیه کمر احساس درد کنید، اما ممکن است مشکل در جای دیگری از بدن شما باشد.

در زیر فهرستی از برخی از شرایطی که می‌توانند باعث کمردرد سمت راست شوند، آورده شده است.

سنگ کلیه

سنگ کلیه یکی از علل شایع کمردرد غیر مرتبط با ستون فقرات است. حتی یک سنگ کلیه کوچک می تواند هنگام عبور از مجرای ادرار دردناک باشد.

با توجه به محل قرارگیری کلیه ها، بسته به اینکه کدام کلیه درگیر است، درد ناشی از سنگ کلیه ممکن است در عمق سمت چپ یا راست پشت احساس شود. درد معمولاً تیز خواهد بود. همچنین ممکن است درد زیر شکم، درد همراه با ادرار و حالت تهوع یا استفراغ وجود داشته باشد.

سنگ کیسه صفرا

سنگ کیسه صفرا همچنین به دلیل قرار گرفتن کیسه صفرا درست در زیر کبد در سمت راست بدن می تواند باعث کمردرد سمت راست شود.

علاوه بر این، سنگ کیسه صفرا می تواند باعث درد ناگهانی و شدید در قسمت فوقانی شکم، زیر استخوان سینه، بین تیغه های شانه و در شانه راست شود. حالت تهوع یا استفراغ نیز شایع است.

فتق دیسک

فتق دیسک  زمانی اتفاق می افتد که بالشتک ضربه گیر بین دو مهره مجاور (استخوان های ستون فقرات) برآمده یا پاره شود. در بسیاری از موارد، یک ماده نرم و مایع مانند داخل دیسک ممکن است به بیرون نشت کند.

اگر این ماده با ریشه عصبی تماس پیدا کند، می تواند سیگنال های الکتریکی "اتصال کوتاه" را ایجاد کند و علائم رادیکولوپاتی (معمولاً در یک طرف بدن) را ایجاد کند.

اکثر فتق دیسک ها نیازی به جراحی ندارند، اما با درمان‌های غیر جراحی مانند لیزر تراپی، اوزون تراپی، بلاک تشخیصی و ... با توجه به تشخیص پزشک بهبود می یابند.

خار استخوان و آرتریت

مفاصل فاست، مفاصل متصل کننده ای هستند که در پشت ستون فقرات قرار دارند. در مجموع، آنها با محدود کردن حرکت ستون فقرات، یکپارچگی آن را به ستون فقرات می بخشند. هر سطح ستون فقرات دارای یک مفصل راست و چپ است .

مفاصل فاست اغلب جایی هستند که خارهای استخوانی ایجاد می‌شود. این رشد غیرطبیعی استخوان ممکن است توسط آرتریت، ترومای قبلی یا علل دیگر ایجاد شود.

هنگامی که خار روی مفصل فاست راست ایجاد می شود، باعث درد سمت راست می شود. علائم دیگر عبارتند از: ضعف پا، بی‌حسی، گزگز، و احساس الکتریکی که یک پا را ساقط می کند.

تنگی کانال نخاعی

تنگی کانال نخاعی زمانی اتفاق می‌افتد که فضاهای بین مهره‌های نخاعی باریک می‌شود و بر نخاع و ریشه‌های عصبی فشار وارد می‌کند. هنگامی که در ستون فقرات کمری رخ می دهد، می تواند باعث کمردرد در یک یا هر دو طرف شود.

درد ناشی از تنگی کانال نخاعی اغلب به عنوان درد یا درد سوزشی توصیف می شود. ممکن است از باسن و داخل پا تابش کند.

درد تنگی کانال نخاعی معمولاً هنگام ایستادن یا راه رفتن بدتر می شود و با خم شدن به جلو تسکین می یابد. همچنین می تواند باعث بی حسی، سوزن سوزن شدن، ضعف یا گرفتگی در پاها شود. علائم در هنگام ایستادن یا راه رفتن بارزتر است.

اختلالات مفصل ساکروایلیاک

مفصل ساکروایلیاک (SI) لگن را به ساکروم متصل می کند، استخوان مثلثی بین ستون فقرات تحتانی و دنبالچه. قفل شدن یا حرکت غیر طبیعی این مفاصل (به دلیل ضربه یا علل دیگر) می تواند منجر به کمردرد و درد ارجاعی شود.

درد ساکروایلیاک نیز ممکن است ناشی از نوعی آرتریت به نام اسپوندیلیت آنکیلوزان باشد. اسپوندیلیت آنکیلوزان یک بیماری پیشرونده و ناتوان کننده است که می تواند باعث به هم جوش خوردن قسمت هایی از ستون فقرات شود. علائم شامل سفتی ستون فقرات، درد و بی حرکتی است.

اسکولیوز

اسکولیوز انحنای غیر طبیعی ستون فقرات است که باعث می شود شکل "S" یا "C" داشته باشد. انحنای غیرطبیعی می تواند باعث سفت شدن و کشیدگی بیش از حد عضلات در یک بخش از ستون فقرات و فشرده شدن در قسمت دیگر شود.

کمردرد در بزرگسالان مبتلا به اسکولیوز شایع است و اغلب یک طرفه است. سیاتیک و اسپاسم عضلانی نیز شایع است.

کیست ها و تومورهای ستون فقرات

دو علت بالقوه جدی کمردرد، کیست‌های ستون فقرات و تومورها هستند. کیست ها به دلیل تغییرات دژنراتیو در ستون فقرات ایجاد می شوند، در حالی که تومورها می توانند به دلیل تغییر در سلول ها ایجاد شوند.

کیست نخاعی می تواند روی یک ریشه عصبی که به ناحیه دیگری از بدن می رود فشار بیاورد. این فشار می تواند باعث ایجاد نوعی درد عصبی به نام رادیکولوپاتی شود.

علائم رادیکولوپاتی شامل درد، ضعف، بی حسی، یا احساس سوزن سوزن شدن در یک پا است. همچنین ممکن است گرفتگی و ناراحتی در هنگام راه رفتن وجود داشته باشد.

تومورهای ستون فقرات، چه سرطانی و چه غیرسرطانی، می توانند بر خود نخاع فشار بیاورند. علائم شامل کمردردی است که به نواحی دیگر گسترش می یابد که به عنوان درد ارجاعی شناخته می شود . همچنین ممکن است ضعف عضلانی، مشکل در راه رفتن، کاهش حساسیت به درد و بی اختیاری روده یا مثانه وجود داشته باشد.

سندرم دم اسب

سندرم دم اسب ییک بیماری نادر اما جدی است که زمانی رخ می دهد که ریشه های عصبی در ستون فقرات کمر فشرده شده و عملکرد مثانه، روده و پاها را مختل می کند. علل آن عبارتند از ضربه به ستون فقرات، تومورها، عفونت و نقایص مادرزادی ستون فقرات.

علائم سندرم دم اسبی ممکن است شامل کمردرد شدید، سیاتیک، بی حسی پا، ناتوانی در ادرار کردن، بی اختیاری روده، اختلال عملکرد جنسی و از دست دادن رفلکس در پاها باشد.

تشخیص

تشخیص کمردرد سمت راست شامل معاینه فیزیکی و بررسی سابقه پزشکی شما است. این ممکن است شامل یک معاینه عصبی باشد تا ببیند آیا رفلکس شما طبیعی است یا برای بررسی نقاط ضعف یا احساساتی که به آسیب عصبی اشاره دارد.

بر اساس یافته‌ها، پزشک ممکن است برای بررسی ناهنجاری‌های ستون فقرات، مطالعات تصویربرداری را تجویز کند. این ممکن است شامل عکسبرداری با اشعه ایکس از ستون فقرات یا اسکن توموگرافی کامپیوتری (CT) باشد که در آن تصاویر اشعه ایکس متعدد در یک تصویر سه بعدی ترکیب می شوند. تصویربرداری رزونانس مغناطیسی (MRI) آزمایش دیگری است که می تواند آسیب بافت نرم را بهتر تشخیص دهد.

چه زمانی در مورد کمردرد به پزشک مراجعه کنیم

رفتار

درمان کمردرد سمت راست می تواند بر اساس علت زمینه ای متفاوت باشد. اگر علت مربوط به یک بیماری سیستمیک باشد، تلاش‌ها در درجه اول بر رفع عارضه زمینه‌ای متمرکز می‌شود.

گزینه‌های درمان کمردرد ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی (NSAIDs) 
  • تزریق استروئید اپیدورال
  • لیزر درمانی
  • رادیوفرکوئنسی
  • انواع بلاک های تشخیصی و ...

خلاصه

کمردرد سمت راست ممکن است ناشی از مشکلات عضلانی، استخوانی یا عصبی باشد که بر ستون فقرات تاثیر می گذارد. اینها عبارتند از فتق دیسک، خار استخوان مفصل فاست، آرتریت نخاعی، اسپوندیلیت آنکیلوزان، اسکولیوز، کیست یا تومور ستون فقرات و سندرم دم اسب. سایر بیماری ها مانند سنگ کلیه و سنگ کیسه صفرا نیز می توانند باعث کمردرد شوند.

تشخیص کمردرد شامل معاینه فیزیکی و بررسی سابقه پزشکی شما و همچنین آزمایشات تصویربرداری و مطالعات هدایت عصبی در صورت نیاز است.

 

اگر کمردرد شما را در شب بیدار نگه می دارد، بیش از یک هفته طول می کشد، عود می کند یا بر توانایی حرکت یا عملکرد شما تأثیر می گذارد، به پزشک مراجعه کنید. در بیشتر موارد، درمان یا مدیریت علت نسبتاً آسان خواهد بود.

اگر یک بیماری زمینه‌ای جدی‌تر درگیر باشد، تشخیص زودهنگام و درمان تقریباً همیشه به نتایج بهتری منجر می‌شود.

سوالات متداول:

چگونه بفهمم کمر درد من مربوط به کلیه است؟

عفونت کلیه یا سنگ کلیه می تواند باعث کمردرد در یک یا هر دو طرف شود. درد ناشی از سنگ کلیه معمولاً در پهلو احساس می شود. ناحیه پشت بین دنده ها و استخوان لگن و به کشاله ران تابش می کند.

آیا کووید-۱۹ باعث کمردرد پایین سمت راست می شود؟

 COVID-19 اغلب باعث دردهای عضلانی و بدن می شود. درد را می توان در سراسر بدن یا محدود به یک یا چند قسمت از بدن احساس کرد.

 اگر کووید و کمردرد در سمت راست دارید، ویروس می تواند مقصر باشد. با این حال، اگر درد شدید است، به دنبال مراقبت های پزشکی باشید.

آیا عفونت باکتریایی می تواند باعث کمردرد شود؟

بله، کمردرد می تواند ناشی از عفونت باکتریایی باشد. تحقیقات نشان می‌دهد در برخی موارد، آنتی‌بیوتیک‌ها به درمان کمردرد مزمن کمک می‌کنند که نشان می‌دهد عفونت باکتریایی ممکن است مقصر باشد.

 کمردرد همچنین می تواند ناشی از سایر عفونت های باکتریایی مانند عفونت مجاری ادراری باشد.

همین الان این لینک را جهت تله ویزیت (ویزیت آنلاین) پروفسور دکتر سیروس مومن زاده کلیک کنید.

مقالات مرتبط
جدیدترین مـقالات آموزشی
ساعات پذیرش بیمار
شنبه تا چهار شنبه: 14 تا 17 عصر
تلفن: 88460605-021  ,  88449335-021
تلفن‌همراه:09198172104-09338866615-09914686402
بالا