درد بالای کمر ناشی از فتق دیسک قفسه سینه

فتق دیسک در قسمت فوقانی کمر زمانی رخ می دهد که مواد ژلاتینی داخلی دیسک بین مهره ای از داخل دیسک به بیرون نشت کند. فتق دیسک قفسه سینه می تواند باعث درد بالای کمر و سایر علائم مانند درد شدید یا بی حسی شود.

علائم خاص فتق دیسک قفسه سینه معمولاً بسته به محل فتق دیسک متفاوت است، زیرا مواد فتق دیسک در قسمت بالایی پشت می توانند به ریشه عصبی خروجی یا خود نخاع برخورد کنند.

بیماری دیسک دژنراتیو توراسیک

بیماری دیسک قفسه سینه از نظر مفهومی شبیه به اختلالات دیسک در ستون فقرات گردنی و کمری است، اما ضایعات علامت دار (مشکلات آناتومیک مربوط به علائم) بسیار کمتر شایع است.

شایع ترین محل برای اختلالات دیسک قفسه سینه در محل اتصال قفسه سینه (قسمت های سینه ای و کمری ستون فقرات)   (T8-T12)در وسط پشت است. بروز واقعی ناشناخته است زیرا بسیاری از اختلالات دیسک قفسه سینه باعث ایجاد کمردرد یا علائم دیگر نمی شوند و تنها درصد بسیار کمی از کل درمان فتق دیسک را تشکیل می دهند.

در یک مطالعه، 90 بیمار بدون علامت (بدون درد یا علائم دیگر) با اسکن MRI قفسه سینه مورد ارزیابی قرار گرفتند. این یافته ها بودند:

  • 73 درصد از بیماران دارای ناهنجاری های دیسک در قسمت فوقانی کمر بودند، مانند فتق دیسک قفسه سینه یا بیماری دیسک دژنراتیو قفسه سینه.
  • 37 درصد به طور خاص فتق دیسک قفسه سینه داشتند
  • 29 درصد شواهد رادیوگرافی از گیرافتادگی نخاع در MRI شناسایی شده بودند.

این بیماران به مدت 26 ماه تحت نظر قرار گرفتند و هیچ یک از آنها به دلیل اختلالات دیسک قفسه سینه دچار کمردرد نشدند.

این واقعیت که افراد زیادی دچار فتق دیسک قفسه سینه بودند، اما هیچ درد یا علامتی نداشتند، ذکر آن مهم است، زیرا نشان می دهد که افراد ممکن است هم درد بالای کمر و هم فتق دیسک قفسه سینه داشته باشند، اما ممکن است این اختلال دیسک دلیل ایجاد سینه نباشد. کمر درد، ممکن است فقط یک یافته اتفاقی باشد.

در واقع، دلایل زیادی برای کمردرد وجود دارد که بسیار شایع‌تر از فتق دیسک است و تشخیص صحیح علت درد بیمار مهم‌تر از این است که آیا اسکن MRI فتق دیسک قفسه سینه را نشان می‌دهد یا خیر.

علل فتق دیسک قفسه سینه

هنگامی که هسته داخلی هر دیسک بین 12 مهره ستون فقرات قفسه سینه از طریق هسته خارجی بیرون زده و ریشه عصبی نخاعی مجاور را تحریک می کند، فتق دیسک رخ می دهد.

تعیین علت فتق دیسک قفسه سینه قبل از درمان کمردرد و هر گونه علائم مرتبط ضروری است. پزشکان معمولاً فتق دیسک قفسه سینه را به عنوان یکی از دو منبع ایجاد می کنند:

بیماری دژنراتیو دیسک

بسیاری از فتق‌های قفسه سینه به دلیل ساییدگی و پارگی تدریجی دیسک ایجاد می‌شوند که منجر به ته‌نشین شدن بدنه‌های مهره‌ای و کلسیفیکاسیون در فضای دیسک می‌شود.

ضربه به قسمت فوقانی کمر

فتق دیسک تروماتیک به عنوان آنهایی که با یک رویداد تروماتیک قابل توجهی که باعث شروع ناگهانی علائم شده است، تعریف می شود.

فتق دیسک قفسه سینه ناشی از بیماری دژنراتیو دیسک

هنگامی که علامت بیماری دژنراتیو دیسک باشد، علائم فتق دیسک قفسه سینه معمولاً بین دهه چهارم و ششم زندگی رخ می دهد و معمولاً به تدریج ایجاد می شود.

در بیماری دژنراتیو دیسک، کمردرد قفسه سینه بیمار و سایر علائم اغلب برای مدت طولانی تری قبل از مشاوره با پزشک وجود دارد.

فتق دیسک قفسه سینه ناشی از ترومای ناگهانی

هر گونه آسیبی که باعث نیروی ناگهانی بالایی بر روی دیسک های ستون فقرات شود، می تواند منجر به فتق دیسک قفسه سینه شود. نمونه هایی از یک رویداد تروماتیک که ممکن است منجر به فتق دیسک قفسه سینه شود، شامل افتادن یا آسیب ورزشی است که نیروی ناگهانی را بر روی کمر وارد می کند.

فتق دیسک قفسه سینه در بیماران جوانتر قبل از تغییرات دژنراتیو قابل توجه دیسک رخ می دهد. در حالی که در بیشتر موارد برخی از سابقه ترومای خفیف منجر به تشدید علائم بیمار شده است، ترومای خفیف (مانند بالا رفتن در حین چرخاندن) معمولاً علائم یک دیسک تحلیل رفته را بدتر می کند.

علائم فتق دیسک قفسه سینه

درد شایع ترین علامت فتق دیسک قفسه سینه است و ممکن است در قسمت فوقانی کمر منزوی شود یا به شکل درماتومال (ریشه عصب منفرد) منتشر شود. درد قفسه سینه ممکن است هنگام سرفه یا عطسه تشدید شود.

درد تابشی ممکن است در قفسه سینه یا شکم احساس شود، و این منجر به تشخیص کاملا متفاوتی می شود که نیاز به ارزیابی اختلالات قلبی، ریه، کلیه و دستگاه گوارش و همچنین سایر علل اسکلتی عضلانی غیر ستون فقرات دارد.

در خود ستون فقرات نیز بسیاری از اختلالات دیگر وجود دارند که می‌توانند علائم مشابهی از درد بالای کمر و یا درد تشعشعی داشته باشند، مانند شکستگی ستون فقرات (مانند پوکی استخوان)، عفونت، تومور و برخی اختلالات متابولیک.

اگر دیسک در ناحیه نخاع فتق کند، فتق دیسک قفسه سینه نیز ممکن است همراه با میلوپاتی (اختلال عملکرد طناب نخاعی) باشد. این ممکن است با اختلالات حسی (مانند بی حسی) زیر سطح فشرده سازی، مشکل در تعادل و راه رفتن، ضعف اندام تحتانی، یا اختلال عملکرد روده یا مثانه مشهود باشد.

علائم رایج فتق دیسک قفسه سینه

ارائه علائم فتق دیسک قفسه سینه اغلب با اندازه و محل فتق دیسک مرتبط است. مواد فتق ممکن است در جهت مرکزی، جانبی (جانبی) یا مرکز جانبی بیرون بزنند که اکثریت دارای یک جزء مرکزی هستند. علائم معمول برای هر کدام عبارتند از:

بیرون زدگی دیسک مرکزی

این نوع فتق بسته به اندازه فتق دیسک و میزان فشار روی نخاع معمولاً باعث درد بالای کمر و یا میلوپاتی می شود. فضای محدودی در اطراف نخاع در ستون فقرات قفسه سینه وجود دارد، بنابراین فتق دیسک قفسه سینه می تواند به طناب فشار وارد کند و بر عملکرد عصبی مربوطه تأثیر بگذارد. در موارد جدی، فتق دیسک قفسه سینه می تواند منجر به فلج از کمر به پایین شود.

فتق دیسک جانبی

هنگام فتق جانبی یا به پهلو، فتق دیسک قفسه سینه بیشتر به ریشه عصبی خروجی در آن سطح از ستون فقرات برخورد می کند و باعث تشعشع دیواره قفسه سینه یا درد شکمی می شود.

فتق دیسک مرکزی جانبی

این نوع فتق دیسک قفسه سینه ممکن است با هر ترکیبی از علائم کمردرد، درد تشعشع یا میلوپاتی ظاهر شود.

تشخیص فتق دیسک قفسه سینه

اولین قدم در تشخیص فتق دیسک قفسه سینه همیشه شامل شرح حال خوب بیمار و معاینه فیزیکی است. پزشک با درک بهتر علائم بیمار از جمله موارد زیر شروع می کند:

  • محل درد
  • شدت درد
  • نوع درد (بی حسی، ضعف، سوزش و غیره).

پزشک اغلب با اطلاع از اینکه آیا آسیبی قبل از کمردرد قفسه سینه رخ داده است یا اگر مشکلات دیگری (کاهش وزن، تب، بیماری، مشکل در ادرار کردن) اخیراً قبل از کمردرد وجود داشته باشد، پیگیری می کند. سپس پزشک معاینه فیزیکی انجام می دهد.

این ترکیبی از توصیف بیمار از احساس درد، محل وقوع، زمان بروز و غیره و همچنین معاینه فیزیکی پزشک ستون فقرات، باید سرنخ هایی را برای کمک به محلی سازی ضایعه در ستون فقرات قفسه سینه به دست دهد.

تست های تشخیصی فتق دیسک قفسه سینه

اگر فتق دیسک قفسه سینه به عنوان علت اصلی درد مشکوک باشد، چندین آزمایش تشخیصی وجود دارد که می تواند تشخیص را تایید کرده و اطلاعات بیشتری ارائه دهد، از جمله:

اشعه ایکس

در حالی که اشعه ایکس ساده فتق دیسک قفسه سینه را نشان نمی دهد، ممکن است برای کمک به موضعی کردن صدمات در موارد تروما و همچنین کمک به شناسایی ناپایداری ستون فقرات استفاده شود.

تصویربرداری تشدید مغناطیسی (MRI)

 MRIاز یک آهنربای قدرتمند متصل به رایانه برای تولید تصاویر ستون فقرات استفاده می کند. یک آزمایش بدون درد و اغلب دقیق، اسکن MRI مفیدترین ابزار تصویربرداری برای شناسایی آسیب شناسی دیسک است.

در برخی موارد، پزشک ممکن است اطلاعات دقیق تری را فراتر از MRI ​​جستجو کند و آزمایش های زیر را تجویز کند:

توموگرافی کامپیوتری (CT) -

سی تی اسکن شامل استفاده از کامپیوتری است که پس از پردازش داده های پرتو اشعه ایکس که به دور ستون فقرات می چرخد، تصویری متقاطع و سه بعدی از ستون فقرات می سازد.

میلوگرام

میلوگرام شامل تزریق یک رنگ مخصوص به ستون فقرات است که با اشعه ایکس برای بررسی هرگونه فشار روی ستون فقرات و هرگونه مشکل در دیسک‌ها یا مهره‌ها انجام می‌شود.

درمان فتق دیسک قفسه سینه

اکثریت قریب به اتفاق علائم فتق دیسک قفسه سینه را می توان بدون جراحی قفسه سینه درمان کرد. گزینه‌های درمانی غیرجراحی مختلفی وجود دارد که می‌توان آنها را امتحان کرد، و اغلب بیماران باید چندین یا ترکیبی از درمان‌های مختلف را امتحان کنند تا بهترین درمان را پیدا کنند.

گزینه های درمانی غیرجراحی برای علائم فتق دیسک قفسه سینه معمولاً شامل یک یا ترکیبی از موارد زیر است:

یک دوره استراحت کوتاه (مثلاً یک یا دو روز) و اصلاح فعالیت (حذف فعالیت ها و موقعیت هایی که باعث بدتر شدن یا ایجاد کمردرد قفسه سینه می شوند). پس از یک دوره کوتاه یا استراحت، بیمار باید به فعالیت های قابل تحمل بازگردد. ورزش ملایم، مانند پیاده روی، راه خوبی برای بازگشت به فعالیت است.

داروهای مسکن مخدر و غیر مخدر برای کمک به کاهش کمردرد قفسه سینه

داروهای ضد درد مخدر معمولاً فقط برای درمان درد شدید بالای کمر برای مدت کوتاهی تجویز می‌شوند. برای کمردرد خفیف یا متوسط، مسکن بدون نسخه مانند استامینوفن (مانند تیلنول) معمولاً برای فتق دیسک قفسه سینه توصیه می شود.

عوامل ضد التهابی، برای کمک به کاهش التهاب اطراف دیسک فتق در قسمت فوقانی کمر، از جمله:

داروها مانند ایبوپروفن یا مهارکننده COX-2 یا استروئیدهای خوراکی

تزریقات ضد التهابی (مانند تزریق استروئید اپیدورال)

کیسه های یخ (در صورت لزوم به مدت 15 تا 20 دقیقه هر بار روی ناحیه دردناک اعمال می شود)

تمرینات تقویتی (مانند تمرینات ثبات مرکزی)

سطح فعالیت بیمار باید به تدریج طی یک دوره 6 تا 12 هفته ای با بهبود علائم پیشرفت کند. در اکثریت قریب به اتفاق موارد، سابقه طبیعی فتق دیسک قفسه سینه یکی از بهبودها با یک یا ترکیبی از درمان های محافظه کارانه (غیر جراحی) فوق است.

همین الان این لینک را جهت تله ویزیت (ویزیت آنلاین) پروفسور دکتر سیروس مومن زاده کلیک کنید.

مقالات مرتبط
جدیدترین مـقالات آموزشی
ساعات پذیرش بیمار
شنبه تا چهار شنبه: 14 تا 17 عصر
تلفن: 88460605-021  ,  88449335-021
تلفن‌همراه:09198172104-09338866615-09914686402
بالا