مشکلات درد رباط های شانه و درمان غیر جراحی آن

شانه متحرک ترین مفصل بدن است. و توانایی حرکت 180 درجه در اطراف تنه را دارد که توسط رباط ها و عضلات قوی احاطه شده است. این به ما امکان می دهد تا حرکات متنوعی را انجام دهیم، مانند خاراندن پشت، برداشتن وسایل از قفسه، پرتاب توپ. اما به دلیل این توانایی حرکتی، یکی از آسیب پذیرترین مفاصل در برابر ضربه و فشار است

مشکلات مربوط به هر یک از این ساختارها می تواند باعث درد شانه شود. در حالی که کشش ها و آسیب های ناشی از تروما معمولاً علت درد در سنین جوانی است، کلسیفیکاسیون ناشی از ساییدگی، پارگی تاندون و التهاب در افراد بالای 40 سال در پیش زمینه است. این سایش لزوماً به دلیل استفاده بیش از حد از شانه نیست. حرکات عادی شانه در جریان طبیعی زندگی نیز می تواند باعث سایش شود.

درد شانه علل و علائم

مشکلات رباط های شانه:

ساختار اصلی که بازو را به تنه متصل می کند، رباط های ضخیم و بادوام هستند. در اثر ساییدگی و شل شدن این رباط ها در اثر افزایش سن، ساختار پایدار شانه شل شده و درد ایجاد می شود. همچنین می تواند در جوانان به دلیل ورزش های چالش برانگیز مانند تنیس، شنا، والیبال یا ضربه هایی مانند افتادن روی شانه دیده شود. مهم ترین علائمی که در اثر شل شدن این رباط ها رخ می دهد، درد شانه، احساس شلی، خستگی زودرس و سفتی است. درد ممکن است به بازو گسترش یابد، بی حسی و سوزن سوزن شدن در دست ممکن است رخ دهد.

  • التهاب کتف (بورسیت): 

کیسه های پر از مایعی به نام بورسا  در مفاصل ما در سراسر بدن از جمله شانه ها  وجود دارد. بورس ها به عنوان یک بالشتک بین استخوان ها و بافت های نرمی که آنها را احاطه کرده اند عمل می کنند. به این ترتیب اصطکاک بین عضلات و استخوان را کاهش می دهد. در برخی موارد به دلیل استفاده زیاد از شانه، التهاب و ادم بدون میکروب در این وزیکول ها ایجاد می شود. این ناراحتی که بورسیت  نامیده می شود، اغلب با تاندونیت دیده می شود. بسیاری از بافت های شانه ملتهب می شوند و تصویر دردناکی ظاهر می شود.

  • فیبروز عضلات شانه: 

گره های دردناکی ممکن است در عضلات ناحیه شانه به دلیل کار کردن یا دراز کشیدن در وضعیت بد ایجاد شود. این گره های دردناک به دلیل ناتوانی عضله در شل شدن ایجاد می شوند. این درد هم به خود آسیب می‌زند و هم به بافت‌های اطراف منتشر می‌کند. گاهی اوقات در اثر فشار بر اعصاب عبوری از زیر بازو می تواند باعث درد و بی حسی در بازو شود.

  • کلسیفیکاسیون شانه: 

به دلیل تخریب غضروف های مفصل شانه ایجاد می شود. معمولاً در کسانی که از ماشین های ارتعاشی مانند سنگ شکن آسفالت استفاده می کنند و کسانی که در کارهای سنگین کار می کنند که بار زیادی بر روی شانه های آنها وارد می شود، دیده می شود. صداهای ترد از شانه می آید و ممکن است محدودیت حرکت ایجاد شود. حرکات شانه دردناک است.

  • شانه یخ زده: 

میزی است که با محدودیت حرکات در شانه همراه است. معمولاً با یک عامل محرک دردناک ذکر شده در بالا شروع می شود و حرکات به تدریج با سفت شدن کپسول مفصلی اطراف شانه محدود می شود. بیمار قادر به انجام برخی از فعالیت های ضروری در زندگی روزمره خود مانند شانه کردن موهای خود و حمام کردن نیست. در بیمارانی که آستانه درد پایینی دارند و نمی‌خواهند بازوی خود را به دلیل درد حرکت دهند، بیشتر دیده می‌شود. هرچه درمان در این بیماران بیشتر به تاخیر بیفتد، حرکات محدودتر می شود.

  • شکستگی و دررفتگی شانه:

در اثر ضربه های شانه رخ می دهد و نیاز به درمان در بخش ارتوپدی دارد. پس از آن، اطمینان از عملکرد طبیعی حرکات مفاصل با فیزیوتراپی و توانبخشی.

تشخیص

تشخیص با معاینه دقیق و روش های تصویربرداری رادیولوژی انجام می شود. به عنوان یک روش تصویربرداری رادیولوژیکی، با MR دقیق ترین تصویر به دست می آید و با سونوگرافی که توسط پزشک مجرب انجام می شود، می توان نتیجه لازم را به دست آورد. ممکن است برای تشخیص افتراقی نیاز به آزمایش های آزمایشگاهی باشد.

درمان درد شانه

برای یک درمان خوب، تشخیص باید به وضوح انجام شود و اقدامات باید بر اساس آن برنامه ریزی شود. هدف از درمان، تسکین درد و عادی سازی عملکرد و وضعیت شانه است.

فیزیوتراپی:

فیزیوتراپی برای درمان کپسول مفصلی ضخیم شده ضروری است، به ویژه در بیماران مبتلا به شانه منجمد که دامنه حرکتی محدودی دارند. در این نوع بیماران پس از اعمالی که باعث ایجاد گرما در بافت های عمقی می شود مانند سونوگرافی، بافت های با انعطاف پذیری افزایش یافته باید به صورت کنترل شده توسط فیزیوتراپ کشیده شوند. در بیمارانی که کشش کافی را اعمال نمی‌کنند، نمی‌توان بازشدن را به دست آورد. برای کاهش درد از جریان های مسکن استفاده می شود.

لیزر: 

به ویژه برای التهاب تاندون و بورسیت توصیه می شود. اثراتی مانند التیام التهاب بدون میکروب در این بافت ها، افزایش جریان خون در بافت ها و تجدید خود بافت دارد. کاربردهای فیزیوتراپی همراه با حرارت سطحی و جریان های تسکین درد اعمال می شود.

پرولوتراپی: 

تزریق محلول های غلیظ به نقاط اتصال رباط ها و عضلات شانه به استخوان است. محلول اعمال شده سیستم ایمنی را در آن ناحیه فعال می کند و از ترمیم رباط ها اطمینان حاصل می کند. این یک درمان موثر است که تقریباً برای تمام مشکلات شانه قابل استفاده است. زیرا بیشتر مشکلات شانه در نتیجه شل شدن رباط ها رخ می دهد. ماهی یک بار استفاده می شود و بسته به بیمار/بیماری می توان در یک یا چند جلسه شانه سالم به دست آورد.

کینزیو تیپینگ : 

روشی است که با استفاده از نوارهای مخصوص بر روی سطح پوست مطابق با ساختار آناتومیک شانه استفاده می شود. با حمایت از عضلات ناحیه اعمال شده، فشار را کاهش داده و از حرکات معکوس جلوگیری می کند. این روش هم از نظر درمان و هم از نظر پیشگیری در مشکلات شانه یک روش ارزشمند است.

تحرک :  

مجموعه ای از روش های هل دادن، کشیدن و شل کردن است که به صورت دستی در مشکلات مفصلی اعمال می شود. مشکلات شانه ممکن است به دلیل برخی اختلالات وضعیتی و بلوک در مفصل شانه باشد. حل این بلوک ها در چند جلسه با روش بسیج امکان پذیر است.

ورزش :

ورزش در تمام مشکلات شانه از اهمیت بالایی برخوردار است. از آنجایی که شانه متحرک ترین مفصل بدن است، حفظ حرکت بسیار مهم است. اگر محدودیت حرکتی ایجاد شده باشد برای رفع این محدودیت باید تمرینات کششی و دامنه حرکتی مفصل انجام شود و در اوایل دوره تمرینات دامنه حرکتی مفصل برای جلوگیری از محدودیت انجام شود. از آنجایی که عضلات مفصل دردناک و بی حرکت ضعیف می شوند، برای حفظ یا بازیابی قدرت عضلانی باید تمرینات تقویتی انجام شود. از آنجایی که مشکلات شانه ممکن است به اختلال وضعیت بدن مربوط باشد، باید تجزیه و تحلیل دقیق وضعیت بدن انجام شود و تمرینات مناسب وضعیت بدنی انجام شود.

همین الان این لینک را جهت تله ویزیت (ویزیت آنلاین) پروفسور دکتر سیروس مومن زاده کلیک کنید.

مقالات مرتبط
جدیدترین مـقالات آموزشی
ساعات پذیرش بیمار
شنبه تا چهار شنبه: 14 تا 17 عصر
تلفن: 88460605-021  ,  88449335-021
تلفن‌همراه:09198172104-09338866615-09914686402
بالا